Kuva: Shutterstock.com

Et ole ehkä tullut ajatelleeksi, että verkkokaupan myyntiä voisi tosiasiassa lisätä sisällöillä – joskus jopa rajustikin.

Monille verkkokaupan sisällöt tuntuvat pakkopullalta – blogin pitäminen vie aikaa, tuotekuvaukset on helpompi kopioida jostain, videot vaatii osaamista… kenellä kauppiaalla on oikeasti aikaa sellaiseen?

Ja kuitenkin… maailmalla on lukuisia esimerkkejä siitä, että nimenomaan strategisilla sisällöillä on mahdollista vauhdittaa kauppaa todella tehokkaasti.

Toki huipputulokset vaativat huippustrategiat, mutta kuka tahansa voi lisätä myyntitehoa muutamilla taktisilla peliliikkeillä. Käydään nyt niistä läpi muutamia.

1. Oikeasti myymään tehty tuotekuvaus – mietihän: siinä vaiheessa kun asiakkaasi päätyy jo tuotesivulle, hänen pitäisi olla jo melkoisen lähellä ostopistettä. Silloin ei kannata enää himmailla myyvyyden kanssa, vaan listaa jokainen vahva tuotehyöty ja myyntiargumentti. Jarrut pois.

2. Esimyyvä artikkeli – kun kerrot maailmastanne ja asiantuntemuksestanne tavalla, joka liittyy oikeasti ihmisten elämään, . Älä kerro tuotteiden ominaisuuksista.. älä edes hyödyistä.. vaan niiden hyötyjen merkityksestä ihmisten elämässä. Artikkelin kannattaa viitata myös suoraan tuotteeseen, jotta se generoi myös myyntiä, mutta sen tärkein tarkoitus on nostaa ostovalmiutta, ei vielä myydä.

3. Asiakasvideo, jossa asiakkaasi kertoo lyhyellä kännykkävideolla mitä pitivät tuotteestanne, miten käyttivät sitä, minkälaisia tuloksia saivat. Vastalahjaksi voit antaa vaikka sen alekupongin mitä muuten jakelisit ilman mitään syytä. Testimonial-tyyppisillä videoilla on erittäin kova konversiota nostava arvo eikä niiden tuottaminen vaadi sinulta käytännössä mitään.

4. Instagram-mainos, jossa näytät vaikka 10 sekunnin klipin tuotteestanne tositoimissa. Mukaan selkeä toimintakehote klikkaamaan laskeutumissivulle, joka tekee varsinaisen myyntityön. Tämä toki toimii parhaiten kuluttajatuotteilla ja erityisesti ns. lifestyle-tuotteille.

5. Laskeutumissivu, jossa esittelet selkeän houkuttelevan tarjouksen – ei siis pelkkä alennus, joka vain turhaan alentaisi katteitasi. Kun tarjouksessasi on uskottava syy, rajattu aika ja määrä, muistutus syistä ostaa, pari vankkaa hyötyä ostoksesta sekä toimintakehote… eikä muuta – myyntiä pitäisi tippua.

6. Kategoriasivu, joka kertoo kiehtovaan tyyliin tarinan juuri näiden tuotteiden tai brändin synnystä, tarkoituksesta, miten asiakkaat niitä käyttävät… mitä tahansa, mikä saa pysymään hetken pidempään sivulla ja vakuuttumaan siitä että ollaan oikeassa paikassa. Lopuksi ohjaus suosituimpaan tuotteeseen.

7. Myyvä sähköposti – ja nyt en tarkoita tylsää uutiskirjettä tai -20% alennuskirjettä. Oikeasti: kerro tarina, valista, tee kohdennettuja tarjouksia, VIP-viestejä, jne. Tämä on niin tärkeä aihe, että menin kirjoittamaan siitä kirjan. Lukaise jos haluat oppia lisää oikeasti myyntiä tuottavasta sähköpostimarkkinoinnista.

8. Infotainment sosiaalisessa mediassa – eli kun yhdistät oman asiantuntemuksenne avoimen jakamisen lievään viihteellisyyteen… seuraajuutenne somessa kokee hämmästyttävän nousupiikin. Sisältöjä on tarjolla nykyään niin paljon, että erottumiseen vaaditaan infotainment-otetta. Kysykää vaikka  Varustelekalta.

Pistä vaikka pari näistä käytäntöön niin pääset todentamaan itsellesi miten sisällöillä tehdään tulosta!

Mutta nyt… vielä yksi juttu.

Seinfeldin salainen avain houkutteleviin tuoteteksteihin

Muistatko vielä Seinfeld-sarjasta Elaine-hahmon pomon? Hänet tunnettiin hyvin omintakeisena ja omahyväisenä miehenä nimeltä J. Peterman, joka omisti vaateyhtiön The J. Peterman Catalog.

Mitäkö tällä on tekemistä verkkokaupan tai sisällöillä myynnin kanssa? Itse asiassa hämmästyttävän paljon!

J. Peterman on nimittäin todellinen yhtiö, ja heidän tuotekuvauksensa ovat legendan tasolla. Amerikkalaisten huippuverkkokauppiaiden joukossa heidän tekstejään tutkitaan halogeenilampun ja täikamman avulla.

Jos siis haluat nähdä miten tehdään hyvin persoonalliseen ja ns. ei-tyrkyttävään tyyliin myyviä tuotekuvauksia, käy selailemassa J. Petermanin katalogia. Esim. tästä ja tästä.

Lähdehän nyt rohkeasti tekemään kokeiluja ja kasvattamaan myyntiä strategisilla sisällöillä – nouset sillä välittömästi kilpailijoidesi yläpuolelle!

Juho Tunkelo on internet-markkinoinnin kansainvälinen tekijä ja konsultti, jonka erikoiskyvyt piilevät myyntiä tuottavassa copywritingissa sekä konversion kehittämisessä. Hän toimi 10 vuotta verkkokaupan osakkaana ja auttaa nyt muita verkkokauppiaita myymään lisää, helpommin ja tehokkaammin.

Katso Juhon valmennus Verkkokaupan Core Copy täällä.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here