IRCE verkkokauppakonferenssin tämän vuoden pääteemaksi on täysin oikeutetusti muotoutumassa: Asiakkaat. Miten paljon tiedät heistä? Miten arvotat heitä? Osaatko laskea luotettavasti CLV:n (Customer lifetime value) sekä AOV:n (Average order value) ja monet muut tunnusluvut.

Tämän lisäksi toiseen messupäivään mahtui paljon knoppitietoa, mm. Amazonilla on USA:ssa varastotilaa 1,5 X Nykin Central Parkin verran, Nasalla on yli 500 some-kanavaa aktiivisesti käytössä, 39% amerikkalaisista verkkokauppa-asiakkaista etsii päivittäin ulkomailta uniikkeja tuotteita sekä Amerikan parhaan digitaalisen ostoskokemuksen kivijalkamyymälöissä tarjoava yritys, Nebraska Furniture Mart, vaihtaa keskimäärin 39 000 tuotteen (valikoimassa yli 120 000 tuotetta) hinnan omnichannel-ympäristössään joka päivä reaaliaikaisesti.

ingressinjalkeeneCom Growth kasvuohjelman yritykset tekevät messuilla tiivistä yhteistyötä erinomaisessa hengessä. Hyvistä esityksistä vinkataan kavereille, mielipiteitä vaihdetaan aktiivisesti sekä potentiaalisia asiakkaita ja palvelun tarjoajia kohtautetaan koko ajan. Tästä tohinasta nappasin iltapäivän tauolla kaksi kaveria, Jimm’s PC:n toimitusjohtajan Antti Järvisen sekä Custobarin toimitusjohtajan Tatu Kuivalahden hetkeksi sivuun ja kyselin heiltä näkemyksiä tapahtuman annista.

IRCE vahvistaa näkemystä

– Viime vuonna täällä puhuttiin todella paljon mobiilista ja omnichannelista, nyt ne molemmat ovat jo ihan itseisarvoja. Lisäksi kaikki suhtautuvat tekniikkaan niin, että kaikki järjestyy. Kisa käydään nyt selkeästi asiakasymmärryksessä ja siitä ammennettavasta kilpailukykytekijöistä, tiivistää Antti Järvinen kahden ensimmäisen seminaaripäivän annin.

Jimm’s PC:n verkkokaupan myynti on yli 30 M€, joten Antilla itsellään on jo paljon kokemusta kasvun eri vaiheista sekä haasteista. Miten näet Suomen verkkokauppatilanteen suhteessa täällä esittäytyneeseen USA:n eCom-markkinaan?

– Enää ei olla osaamisessa kuin vuoden perässä, ennen oltiin selvästi enemmän, joka on hyvä asia. Itselle tämä tapahtuma vahvistaa joka kertaa näkemystä siitä mihin suuntaan asioita pitää kehittää. Nyt asiakasprofilointiin ja personoituun tarjontaan pitää panostaa jatkossa selvästi enemmän. Markkinoinnista tulee kiikaritähtäin hommaa, joka pitää osata resursoida ja johtaa oikein, kiteyttää aina positiivisesti tulevaisuuteen suhtautuva Antti tulevat tehtävänsä.
Ennen2valiotsikkoa

Parhaat menevät karkuun

Custobarin vetäjä Tatu Kuivalahti on IRCE:n ensikertalainen ja vähän erilaisella fokuksella liikkeellä kuin ryhmän verkkokauppiasjäsenet. Custobar on viime vuonna markkinoille tullut ohjelmistotuote, joka juurikin auttaa verkkokauppoja profiloimaan asiakkaitaan ja kohdentamaan viestejä. Onko toimialan pöytä nyt kuin katettu teille?

– Messut ovat todellakin vahvistaneet sen, että tuotteemme on takuuvarmasti markkinan kehityksen ytimessä. Mutta tuote yksistään ei riitä, vaan palvelun käyttäjien pitää osata ajatella, mitä he haluavat saavuttaa, miten kukin toteutus pitäisi rakentaa ja miten sitä analysoidaan oikein, tiivistää Tatu ajatuksiaan Custobarin tarjomasta ratkaisusta.

Tatu kertoi myös, että ne yritykset, jotka ovat jo oivaltaneet miten asiakkaita tulee arvottaa, laskevat mm. elinkaari- ja käyttäytymisennusteita sekä muotoilevat tarjontaa sen mukaan, karkaavat kisassa selkeästi muilta.

– Aamun yhdessä esityksessä näytettiin miten 2 % verkkokaupan kärkiyrityksistä kasvaa 10-kertaa nopeammin kuin seuraavat. Ja miten 25 % kärkiyrityksistäkin vielä karkaa selkeästi muilta. Eivätkä nämä aina ole suurimpia toimijoita, vaan osaavimpia ja useimmiten huikean kehitystahdin draiverit ovat nimenomaan kyky analysoida asiakkuuksia ja toimia sen mukaisesti, hehkutti Tatu esitystä, joka sai kehut koko Suomi-seurueelta.
Ennen3valiotsikkoa

Messuosasto avautui

Tänään seminaarien lisäksi aukesi IRCE:n messuosasto, jossa ovat esillä kaikki vakavasti verkkokaupan parissa toimivat teknologiayritykset sekä suurimmat fullfillment-toimijat. Omalla ständillään suomalaisista on tänä vuonna paikalla ainoastaan Nosto. Käytävällä tuli kuitenkin vastaan myös uuden Shoop –verkkokauppa-alustan vetäjä Tomi Alapaatikoski, joka puhkui intoa niin paljon, että aikaa rupattelulle ei juurikaan jäänyt.

– Nyt pitää takoa kun rauta on kuuma, ohjelmistomme on otettu täällä Amerikassa todella hienosti vastaan, tänäänkin on tapaamisia vartin välein. Tulen takaisin Suomeen juhannukseksi, mennään silloin vaikka kahville. Moikka!

Näissä positiivisen kasvuvauhdin tunnelmissa on hyvä päättää tämä blogi ja jäädä odottamaan mitä huominen, kolmas messupäivä tuo tullessaan. Chicago vaikenee, mutta vain hetkeksi.

Leevi Parsama, eCommerce Specialist, eCom Growth -kasvuohjelma

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here