Mainoskylttejä Shinjuku-kadulla Tokiossa. Kuva: Anutr Yossundara /Shutterstock.com

Japani on neljänneksi suurin verkkokauppamarkkina maailmassa. Maassa on yli 80 miljoonaa verkkokaupoissa asioivaa henkilöä ja heidän määrä on edelleen kovassa kasvussa. Suosituimmat tuoteryhmät verkkokaupassa ovat pienelektroniikka, muoti ja asusteet sekä vapaa-ajan tavarat (kodin sisustus, lelut, harrastusvälineet jne). Muodin verkkokaupan ennustetaan kasvavan lähivuosina suosituimmaksi tuotekategoriaksi verkossa. (eShopWorld 2016)

Suomi on tunnettu Japanin markkinoilla

Suomella on erittäin hyvä imago Japanissa. Pohjoismaista juurikin Suomi on Japanissa tunnetuin. Pohjoismainen muotoilu kiinnostaa ja miellyttää japanilaisia – Japanissa on lukuisia pelkästään pohjoismaiseen designiin keskittyneitä aikakauslehtiä. Myös korkea laatu ja tuotteiden pitkä käyttöikä viehättävät japanilaisia.

”Suomi on tunnettu Japanin markkinoilla erityisesti design-teemoissa. Muumit, Iittala ja Marimekko ovat jo löytäneet tiensä kuluttajien sydämiin, mutta Suomen ja suomalaisuuden arvostus näkyy niin lifestyle-lehtien suomalaisina niminä kuin suomi-teemaisena ravintolana keskellä Tokion isointa viihdekeskittymää Roppongi Hilliä.  Hyvä esimerkki suomalaisen design osaamisen arvostamisesta on juuri avattu suunnittelukilpailu Hannou rautatieaseman uudistamisesta, joka on suunnattu vain suomalaisille suunnittelutoimistoille. Pelkkä suomalaisuus ei kuitenkaan riitä, sillä japanilaiset kuluttajat ovat hyvin laatutietoisia ja vain pitkälle viimeistellyt, korkealaatuiset kokonaiskonseptit ovat valmiita näille vaativille markkinoille”, kertoo Irma Patala, Finpron toimialajohtaja.

Rakuten – Japanin suurin digitaalinen markkinapaikka

Rakuten on Japanin suurin ja yksi maailman suurimmista digitaalisista markkinapaikoista. Markkinapaikoilla on erittäin vahva asema Japanin verkkokaupassa: Rakutenilla on noin neljänneksen markkinaosuus; Amazon ja Yahoo tulevat heti perässä. Puolet verkko-ostoksista Japanissa tehdään näissä kolmessa markkinapaikassa. Rakutenilla on merkittävä osuus etenkin ruuan, kodin sisustustavaroiden sekä vaatteiden ja asusteiden verkkokaupasta (yli 35 prosenttia).

Hyvä tietää Japanin verkkokaupasta ja kuluttajakäyttäytymisestä

Rakutenin Merchant Development -tiimipäällikön, Katsuhiko Kayaman, mukaan japanilaiset välittävät muiden mielipiteistä ja tuotteiden vertaisarvioinneilla on paljon painoarvoa. 80% kuluttajista ottaa selvää ostamastaan tuotteesta ennen ostopäätöstä. Tietoa haetaan paitsi Internetistä, kuin myös kivijalkakaupoista, joissa halutaan nähdä ja testata tuotetta. Vastaavasti yli 80% verkossa ostoksia tekevistä kertoo, että muiden tekemät tuotearvostelut vaikuttavat heidän ostopäätökseensä. Hyvien vertaisarviointien ohella hyvä brändi imago tärkeää Japanin markkinoilla.

Kayama suosittelee liittämään tuotesivuille ostajien tekemiä tuotearvosteluja, joista ilmenee, miksi tuote kannattaa ostaa. Lisäksi hän kertoo, että tuotesivuille kannattaa lisätä runsaasti tietoa ja kuvia. Rakutenissa tuotteita selaillessa huomaakin nopeasti, että tuotesivut ovatkin varsin informatiivisia ja runsaita – pelkistetty tyyli ei ole suosiossa.

Verkkokaupan maksutavoista luottokortti on selvästi suosituin: sillä maksetaan peräti 71 prosenttia ostoksista. Seuraavaksi suosituimmat maksutavat ovat postiennakko (18 %) ja suoraveloitus (4 % ostoksista).

Asiakaspalveluun on Japanissa panostettava –asiakkaita tulee palvella japanin kielellä ja palvelun tulee olla henkilökohtaista ja korkeatasoista, kertoo Kayama. Japanissa logistiikka ja infrastruktuuri ovat erittäin pitkälle kehittyneitä, mikä toimii verkkokaupan toimitusten eduksi. Japanin Posti nauttii laajaa luottamusta ja arvostusta. Verkkokauppaostosten palautusprosentit ovat Japanissa verraten matalat; Kayaman arvion mukaan esimerkiksi muodin verkkokaupassa palausprosentti on noin kymmenen.

Rakuten Finland Mall – suomalais-japanilainen palvelukokonaisuus

Rakuten Finland Mall lanseerattiin kesäkuun alussa Helsingissä. Finland Mall on Rakuten-markkinapaikan sisällä toimiva sivusto. Neljän palveluntarjoajan – Rakuten, Posti, suomalainen Flying Lynx ja japanilainen iOrder – yhdessä muodostama palvelukokonaisuus tarjoaa suomalaisille yrityksille uudenlaisen vaihtoehdon lähteä myymään tuotteitaan Japanin haastavina pidetyille markkinoille.

Marko Kangaskolkka (Flying Lynx), Katsuhiko Kayama (Rakuten Inc.) ja Kie Tokeshi (iOrder) esittelivät verkkokauppaa Japanissa ja Rakuten Finland Mallia Helsingissä 6.6.2017.

Finland Mall -sivuston kautta suomalaiset yritykset saavat tuotteensa myyntiin japanilaisten kuluttajien luottamaan markkinapaikkaan ja tuotteet toimitetaan Suomesta tilaajien ilmoittamiin osoitteisiin. Sivuston kautta myyvä suomalaisyritys saa oman sivun tuotteilleen yrityksen omalla brändillä. (Flying Lynx)

Katsuhiko Kayaman mukaan Rakutenin tavoite on saada myyntiin tuotteita, joita ei saa muualta Japanissa. Tätä tavoitetta tukee nyt myös Finland Mall.

 

Lue lisää:

Flying Lynx: Japanilaiset kuluttajat eivät osta tuotteita ulkomaalaisista verkkokaupoista

Postin tiedote: Maailman neljänneksi suurimmassa markkinassa, Japanissa, odottaa yli 87 miljoonaa ostajaa

eShopWorld: Japan e-Commerce Insights 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here