Shutterstock.com / Tashatuvango

Konversiotestaamisen aloittaminen on petollisen yksinkertaista. Asenna pieni pätkä javascript-koodia sivustollesi, tee kilpaileva versio testausohjelmalla ja jää kieli pitkällä odottamaan tuloksia. Merkittävä osa verkkokauppojen konversiotestaamisesta noudattaa yllämainittua kaavaa, taustatutkimus ja analysointi unohtuvat helposti.

Mistä sitten tulisi aloittaa, jotta testaamisesta saadaan mahdollisimman suuri hyöty irti?


Selvitä etukäteen onko sivustosi valmis a/b-testaukseen

A/b-testaus ei yleensä ole oikea työkalu pienelle verkkokaupalle, jonka kuukausittainen kävijämäärä on alhainen. Uniikkeja kävijöitä yksittäisellä sivulla tulisi olla kuukausitasolla vähintään noin 25000. Tämä tarkoittaa 12500 kävijää testivariaatioita kohden. Mikäli yksittäisellä sivulla ei saavuteta riittävää kävijämäärää, tulee testejä suunniteltaessa keskittyä yhdistämään eri sivukokonaisuuksia yhdeksi testiksi. Esimerkiksi verkkokaupan tuoteryhmä- tai tuotesivut voidaan yhdistää, jolloin riittävä kävijämäärä on mahdollista saavuttaa.

Tarkkaile myös verkkokauppasi myyntimääriä. Mikäli myyt vain muutaman kymmenen tuotetta kuukausitasolla mieti a/b-testauksen tarpeellisuutta. Liian vähäisellä myynnillä yksittäisen kaupan merkitys korostuu liiaksi ja testin luotettavuus kärsii.

Määritä tarvittavan otoksen suuruus etukäteen esimerkiksi Optimizelyn laskurilla tai Evan Millerin työkaluilla. Laskureita käyttääksesi sinun tulee tietää verkkokaupan konversioprosentti ja kävijämäärä.


Tarkasta web-analytiikkasi nykytila

Web-analytiikkatyökalu, kuten esimerkiksi Google Analytics, on yksi tärkeimmistä konversio-optimoinnin työkaluista. Harmillisen usein analytiikka on jätetty asennuksen jälkeen oman onnensa nojaan ja kenelläkään ei ole tarkkaa tietoa lukujen paikkansapitävyydestä. Vertaa ensitöiksi verkkokauppasi taustajärjestelmän ja Google Analyticsin lukuja keskenään. Mikäli luvut heittävät kuukausitasolla yli 3–5% on järkevintä auditoida web-analytiikkatyökalun asennus.

Google tarjoaa hyvän työkalun Google Analytics asennuksen tarkistamiseen. Tag Assistant on Chromeen saatavilla oleva laajennus, jonka avulla voit esimerkiksi tarkastella verkkokauppasi koko ostopolkua ja miten se raportoidaan Google Analyticsiin. Laajennuksen kattavien raporttien pohjalta voit tehdä muutoksia Google Analyticsin asennukseen ja varmistua, että web-analytiikkadatasi on ajan tasalla.


Kävijäpalaute datan tueksi

Verkkokaupan kehityksen ja konversio-optimoinnin kannalta on oleellista kerätä jatkuvaa kävijäpalautetta verkkokauppasi vierailijoilta. Kävijäpalautteen avulla on mahdollista löytää uusia testi-ideoita tai kehittää kaupan käyttökokemusta entistä asiakasystävällisempään suuntaan. Mittaa kävijäkyselyiden avulla ainakin seuraavia asioita:

  • Kysy kiitossivulla, kuinka tyytyväisiä asiakkaasi olivat ostokokemukseen, ja miten sitä voisi parantaa.
  • Tuotesivulla kannattaa kartoittaa kävijöiltä mahdollisia syitä siihen, miksi he eivät tällä kertaa ole valmiita ostamaan tuotetta.
  • Eri ostovaiheet, mikäli kävijä jää jumiin tiettyyn ostoputken vaiheeseen, kysy mikä estää häntä jatkamasta eteenpäin.

Kävijäkyselyiden lisäksi kannattaa hyödyntää kyselytyökalujen muita ominaisuuksia. Esimerkiksi Hotjarilla voit kerätä tietoa eri sivujen toimivuudesta klikki- ja lämpökarttatyökalujen avulla. Lisäksi voit nauhoittaa kävijöiden vierailuita ja tarkastella verkkokaupan ongelmakohtia jälkikäteen.

Myös asiakaspalvelussa työskentelevien kokemuksia kannattaa kysyä säännöllisin väliajoin. Heillä on arvokasta tietoa siitä, mikä asiakkaitasi askarruttaa ja millaisiin ongelmatilanteisiin he verkkokaupassasi törmäävät.


Muodosta hypoteesi, joka johtaa toimintaan

Onnistuneen testaamisen lähtökohtana on mitattava hypoteesi. Laadukas hypoteesi on laadittu hyödyntäen analytiikkadataa ja kävijäpalautetta. Hypoteesissa tulisi olla kolme osaa: havainto, toteutus ja lopputulos. Näiden avulla hypoteesista muotoutuu helposti testattava. Voit kokeilla hypoteesin muodostamisista esimerkiksi Conversionistan hypoteesikoneella.

Hypoteesien muodostamisen jälkeen ne on hyvä arvottaa, jotta tiedät mistä kohtaa aloittaa testaaminen. Hypoteesien arvottamiseen on monia erilaisia malleja. Chris Gowardin kehittämällä PIE-mallilla pääset helposti alkuun, ja testaamaan juuri sivustosi kannalta tärkeimpiä asioita.


Kadonnutta kristallipalloa etsimässä

Lopuksi on aika myöntää tosiasiat. Kukaan ei osaa ennen testiä varmuudella sanoa, voittaako vai häviääkö testiversio. Useiden satojen testien jälkeen oppii hahmottamaan tietyt perusasiat, jotka yleensä toimivat, mutta eivät aina. Älä siis riennä kopioimaan muiden voittavia testejä sellaisenaan, vaan sovella ja ideoi omat testisi datan ja palautteen pohjalta.

Kuka sitä tuntisikaan omat asiakkaansa paremmin kuin verkkokauppias itse?



knuutila-jaakko-kuvaKirjoittaja Jaakko Knuutila on pitkän linjan internetmarkkinoinnin moniosaaja. Ensimmäiset nettisivut Jaakko rakensi 21 vuotta sitten ja ensimmäisen verkkokaupankin perustamisesta on jo ehtinyt vierähtää yli 16 vuotta. Ennen konsulttimaailmaan siirtymistä Jaakko toimi mainostoimistossa digituottajana ja webin moniottelijana. Jaakko toimii Tuloksella markkinoinnin optimoinnin ja automaation tiiminvetäjän. Työssään hän vie asiakkaitaan kohti parempia tuloksia esimerkiksi konversio-optimoinnin keinoin, osana kokonaisvaltaista markkinoinnin optimiointia ja automaatiota.

Katso myös Jaakon konversio-optimointi -valmennus tästä 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here