Kuva: 1000 words / Shutterstock.com

Verkkokauppamyynti pomppasi Isossa-Britanniassa 16% vuodesta 2015. Vuoden 2016 myynti oli lopulta huimat 133 miljardia puntaa. Myynti ylittikin viidellä prosentilla kaikki ennusteet.

Kasvun vauhdittajana toimivat älypuhelimet: niiden kautta tehty verkkokaupan myynti kasvoi peräti 47 % edellisvuodesta.

Älypuhelimien kautta tehdyt ostot edustivatkin yli puolta (54%) koko joulukuun verkkokaupan myynnistä, kun vastaava luku edellisjouluna oli 39%. Samaan aikaan esim. tablettikoneiden kautta tehty verkkomyynti laski 3% edellisjoulusta.

Ns. Joulumyyntiä kartoitettiin välillä 13.11.-24.12.

Mobiilikauppa kasvaa

Puhelinten suuri ostoryntäys vain vahvistaa kaikkialta tulevaa viestiä:

Mobiiliostaminen kasvaa kohisten

Paypalin laajan, viime vuonna tehdyn tutkimuksen mukaan suurin syy mobiiliostamisen kasvuun ovatkin yhä suuremmat puhelinten näytöt. Mitä pienempi näyttöruutu, sitä haastavampaa on myydä mobiilisti tuotteita ja palveluita. Navigointi ja maksaminen ovat luonnollisesti hankalampia pieneltä näytöltä tehtynä.

Fokus tekoälyyn ja chatbotteihin

Gapgeminin konsultti, Bhavesh Unadkat kertookin, että fokus kannattaisi kohdistaa nyt esim. puheassistenttien käyttämiseen sekä erilaisiin chat-sovelluksiin, joilla voidaan ohjata helpommin pienemmillä näyttöruuduilla ostoksiaan tekeviä maaliin asti.

Mutta ilman tekoäly- tai chat-tehosteitakin ennusteet mobiiliostamiselle lupaavat taas 17% lisäkasvua kuluvalle vuodelle.

Case eBags

Vaikkakin kyse on USA:ssa toimivasta yrityksestä, matkustamiseen keskittyvä eBags näyttää esimerkkiä mobiilimyynnin saralla. Yrityksen kasvuprosentit mobiilissa ovat järjestään yli 50% luokkaa. Heidän Mobile first -strategiansa näyttää siis toimivan:

  • Facebookin Best practises käyttöön: Vertikaalivideon optimointi, äänen merkitys videossa, Live-lähetykset jne.
  • Maksusivustojen määrän tiputtaminen seitsemästä vain yhteen.
  • Ns. Mobiililompakoiden käyttöön ottaminen (Apple Pay, ChasePay, MasterPass, Amex).
  • Mobiilisivuston toimivuuden nopeuttaminen (mitä hitaammin sivu lataa, sitä useammin ostos jää kesken).
  • Adaptiivinen käyttöliittymäsuunnittelu käyttöön (ei siis vain responsiivinen).
  • Optimoidut sähköpostit mobiiliostajille.

Lue lisää:

Gapgeminin tutkimus: http://bit.ly/2jo06zT

Paypalin tutkimus: http://bit.ly/2jI2any

Case eBags: http://bit.ly/2jo8uiU

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here