Viimeisten vuosien ajan suomalaisen verkkokaupan tilaa on luonnehdittu muun muassa seuraavin otsikoin: ”Suomalaisen verkkokaupan tulevaisuus on huolestuttavalla tolalla”, ”Suomalaiset kaupat eivät toimi verkon ehdoilla”, ”Suomalaiset verkkokaupat eivät inspiroi ostamaan”, ”Kotimaiset verkkokaupat eivät halua menestyä”, ”Ruotsi löylyttää Suomen verkkokaupat 6-0”. Kuulostaako tutulta?

Hävettääkö meitä suomalainen verkkokauppa?

Positiivista sävyä verkkokauppakirjoittelusta saa etsimällä etsiä, ja menestystarinoiden uutisointi on sekin keskittynyt lähinnä ulkomaille ostettujen verkkokauppojen taustalla vaikuttavien pääomasijoittajien ”älykkään strategian” tai tavoitteiden ylistämiseen. Todellisuudessa näiden menestystarinoiden takana ei ole pääomasijoittajan onnistunut strategia, vaan suomalaisen yrittäjän tai tiimin sitkeys ja rohkeus toteuttaa omaa visiotaan. Pääomasijoittajan älykkyyttä on ollut ostaa tämä visio ja tiimi.

Kasvu ja kansainvälistyminen on asennekysymys

Suomalaisen verkkokaupan tilan surkuttelu on jatkunut käytännössä yhtä kauan kuin olen itse tehnyt verkkokauppaa, vuodesta 2000 lähtien. Jokohan se pikkuhiljaa riittäisi? Minä haluaisin nähdä otsikoita kuten ”Suomalaisen verkkokaupan tulevaisuus on nyt valoisampi kuin koskaan” tai ”Suomalainen verkkokauppa X valittiin käyttäjäkokemukseltaan maailman houkuttelevimmaksi verkkokaupaksi”.

Ensimmäinen näistä otsikoista saattaa pitää paikkansa jo tänään. Se on nimittäin asennekysymys. Kokemusteni mukaan moni suomalainen pk-verkkokauppias näkee tilanteen markkinoiden puristuksesta ja kansainvälisestä kilpailusta huolimatta erittäin valoisana. Valitettavasti nämä näkökulmat pääsevät mediassa harvemmin esiin – ja toisaalta suomalainen yrittäjä ei ehkä itsekään ole kovinkaan aktiivinen mediaa tai tutkijoita kontaktoimaan. Eihän yrittäjällä muka ole aikaa tällaiseen hevonhumppaan kun suomalaista yrittäjää lähtökohtaisesti kuitenkin aina sorretaan?

Mikäli menestyt, muistakin hävetä – edes hiukan

Jos joku sattuu menestymään, se on hyvää tuuria tai markkinoille osunut sopiva aukko, eikä suinkaan yrittäjän tai tiimin osaamista. Vastaavasti jos joskus tulee lunta tupaan tai saadaan kunnolla turpaan, se on aina yrittäjän tai tiimin vika. Urheiluun verrattuna tässä ajattelussa on selkeä ero; mikäli Suomen joukkue sattuisi voittamaan jääkiekon maailmanmestaruuden, ”ME” voittaisimme. Kun suomalainen verkkokauppias, teknologiayrittäjä tai alan konsulttitoimisto menestyy, ”ME” emme koskaan voita vaan ”ne” tekivät taas miljoonia, joka lähtökohtaisesti on jo lähes rikollista.

Meillä suomalaisilla on yhteiskunnallinen ongelma. Sen nimi on ”Kollektiivinen verkkokauppaa, yrittäjyyttä ja digitalisaatiota koskeva asennevamma”, jonka tuloksena verkkokaupasta, kaupan digitalisoitumisesta ja näihin liittyvistä menestystarinoista ei voida missään nimessä puhua, kirjoittaa tai keskustella positiiviseen sävyyn. Enkä tarkoita tässä ainoastaan yksittäisten verkkokauppojen menestystä. Tarkoitan tässä myös ohjelmistoteollisuuden ja ”digitoimistojen” tarinoita.

Menestys on mahdollista – yhdessä ja erikseen

Mikäli suomalainen verkkokauppa ja siihen liittyvä ajattelu ja asenteet eivät muutu, tämän markkinan osaaminen näivettyy ja kuolee. Nyt jos koskaan on siis muutosten aika, sillä pakko on hyvä motivaattori. Viimeisen parin vuoden aikana olen ollut havaitsevinani että tämä muutos on onneksi jo alkanut ja vahvasti käynnissä. Verkkokauppiaat ovat aktivoituneet median suuntaan, media etsii menestystarinoita koska niitä on mukava lukea ja julkaista, teknologiayritykset tähtäävät entistä rohkeammin kansainväliseen kasvuun, verkkokaupasta julkaistaan ammattimaisia tutkimuksia ja nuoria koulutetaan paitsi tutkimaan verkkokauppaa niin myös tekemään sitä. Tilanne ei oikeasti ole surkuttelun ja voivottelun arvoinen. Suomalainen verkkokauppa on mahdollisuuksia täynnä!

Kaupan digitalisoitumiseen liittyvät muutokset ja ekosysteemit kaipaavat insinööriosaamista ohjelmistokehitykseen ja hulluimpiakaan ideoita ei kannata kuopata – verkkokaupan alalla on edelleen tilaa uusille palvelumalleille, ohjelmistoratkaisuille ja teknologioille. Verkkokaupoille ja -kauppiaille on edelleen tarjolla käytännössä rajattomat kasvun mahdollisuudet, mikäli tekemistä ei rajoiteta kotinurkille ja markkinaa lähdetään aktiivisesti kartoittamaan myös muualta kuin Suomesta. Medialle ja tutkijoille verkkokaupasta löytyy todella monia mielenkiintoisia tarinoita, joissa voidaan puhua menetyksien sijaan menestyksistä. Näiden mahdollisuuksien tehokas hyödyntäminen tuo rahaa valtion kassaan ja hyödyttää meitä kaikkia. Ei siis pelkästään ”niitä”.

Onneksi suomalaisen verkkokaupan kasvun tukemiseksi on perustettu tämä ensimmäinen virallinen kasvuohjelma. Toivottavasti se ei ole viimeinen. Suomalainen digitaalinen kaupankäynti ja siihen liittyvät innovaatiot saadaan nousuun suomalaisella työllä. Älkäämme hävetkö yrittäjyyttä, pienen markkinan rajoitteita tai edes perinteistä insinöörikansan leimaa. Tällä toimialalla näistä saadaan oikealla asenteella leivottua kilpailuetu.

Kirjoittaja: Juha Kitinmäki

Juha KitinmäkiJuha Kitinmäki on intohimoinen ja innokas verkkokaupan moniosaaja. Hänellä on vahvan myynti- ja markkinointitaustan lisäksi yli 15 vuoden kokemus verkkokaupasta sekä kauppiaana, konsulttina että teknologiatoimittajana. Juha ajautui verkkokaupan pariin vuonna 1999 oman kaupan suunnittelun ja tekemisen kautta. Muihin kauppoihin hän on tutustunut vuosien varrella konsulttina ja osakkaana Tuloksella, josta hän siirtyi asiakkaan puolelle ensin Scandinavian Outdooriin ja sittemmin Bygghemmaan. Tällä hetkellä hän työskentelee nopeasti kansainvälistyvän (käyttäjiä lähes 200 maassa) Beemray-markkinointiteknologian kehittämisen parissa sekä toimii neuvonantajaroolissa digitaalista kauppaa tai tähän liittyvää kehitystä tekevissä yrityksissä.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here