On se näkyvissä Suomessakin: monet tunnetut, vain tavaratalo- tai kivijalkamyyntiin nojaavat toimijat ovat helisemässä, ja monikanavaisuudessa onnistuneet toimijat menestyvät.

Nyt aiheesta on julkaistu massiivinen Harvardissa tuotettu tutkimuskin, jossa heinäkuusta 2015 elokuuhun 2016 tutkittiin 46 000 kuluttajan ostotapoja. Verkko-ostaminen yleistyy alalla kuin alalla.

Tutkittavista vain 7% oli puhtaita verkko-ostoksia tekeviä ja 20% vain perinteisestä kivijalkakaupasta ostavia.

Ylivoimaisesti suurin osa, 73%, ilmoitti hoitavansa ostoksia sieltä, mistä saa parasta palvelua ostoajankohdan mukaan.

Lisäksi tämä ”monikanavainen ostajajoukko” on arvokkaampi asiakasryhmä kuin vain yhdessä kanavassa asioivat asiakkaat (Lähde: BI Intelligence E-Commerce Briefing 4.1.2017):

  • Monikanavaisten asiakkaiden keskiostos on suurempi. Asiakkaat, jotka asioivat useammassa yrityksen kanavassa, kuluttavat enemmän rahaa (4% suurempi keskiostos kivijalassa ja 10% suurempi keskiostos verkkokaupassa), kuin vain yhdessä yrityksen kanavassa asioivat asiakkaat.
  • Monikanavaisuus kasvattaa asiakasuskollisuutta. Useammassa yrityksen kanavassa asioivat asiakkaat vierailivat puolen vuoden aikana 23% useammin myös ko. yrityksen kivijalkakaupassa. Lisäksi he suosittelivat auliimmin ko. yritystä ystävilleen.
  • Mitä enemmän kanavia, sen parempi. Kuluttajat, jotka ostivat tai kommunikoivat kaupan kanssa vähintään neljässä eri myyntikanavassa (myymälä, verkkokauppa, mobiiliostaminen, jne.), käyttivät 9% enemmän rahaa ko. kaupan kivijalkaliikkeessä kuin ne asiakkaat, jotka asioivat vain 1-3 eri kanavassa.

Tutkimus kumosi myös monia niin sanottuja urbaaneja legendoja, kuten muun muassa sen, että heräteostokset kasvattavat ostosmääriä kaupassa. Itse asiassa asia oli päinvastoin – harkittu tuotetiedon haku etukäteen johti suurempaan ostokseen kaupassa.

Tai oletus siitä, että kuluttaja tulee kauppaan testaamaan tuotteen ja ostaa sen sitten verkkokaupasta.

Itse asiassa varsinkin milleniaalit kuluttajat, jotka ovat tottuneita digitaalisten kanavien käyttäjiä, testaavat ja evaluoivat tuotteita ensin verkkokaupassa ja ostos tehdäänkin usein perinteisestä myymälästä.

Maailma muuttuu entistä nopeammin, Eskoseni.

Lähde: http://bit.ly/2j7jrF4