IRCE:n neljä konferenssipäivää sisälsivät kaikkiaan yli 120 eri esitystä, joten ei ihme, että seurueemme ensikertalaiset välillä ihmettelivät mitäköhän olisi parasta mennä seuraavaksi kuulemaan. Lisäksi tarjolla oli jättimäinen messuhalli, sisältäen kaiken mahdollisen verkkokaupassa tarvittavan teknologian.

Omalla osastollaan mukana oli myös Nosto, joka julkaisi tapahtumassa merkittävän sopimuksen. Nosto on nyt Shopify Plussan Preferred Partner. Eli Shopify kannustaa asiakkaitaan käyttämään tuotesuositteluissa juuri Noston työkalua. Kerrassaan hieno uutinen, iso käsi nostolaisille, jotka hakevat nyt voimakkaasti kasvua USA:n markkinasta.

– Yhdysvallat on tulevaisuuden kannalta yrityksellemme tärkein kohdemarkkina. Aloitimme täällä puolitoista vuotta sitten. Tällä hetkellä meillä on kymmenen työntekijää New Yorkissa ja elokuussa avaamme toisen toimiston Los Angelesiin, kertoi yhtiönsä kasvusuunnitelmista Noston perustaja Juha Valvanne.


Personointi tuo tehoja

Yksi IRCE:n tämän vuoden puhutuimmista kokonaisuuksista oli asiakkaiden personointi. Aihe toistui monissa esityksissä ja sitä lähestyttiin monesta eri näkökulmasta. Oli analytiikkoja, jotka menivät esityksissään aina algoritmitasolle asti sekä markkinoinnillisia case-esimerkkejä, joissa näytettiin miten asiat pitää viedä käytäntöön.

Luvut puhuvat myös personoinnin puolesta. Kohdennus nostaa myyntiä keskimäärin +20% ja parantaa palaavien asiakkaiden todennäköisyyttä +40%. Kokonaisuutena personointi oli ehkä kuitenkin hieman vielä trendin asteella, josta viimeisteltyjä toteutuksia nähtäneen vasta parissa seuraavassa IRC:ssä.


UX :n elämyksellisyys ja testauksen tärkeys

Koko verkkokauppamarkkinasta on mielestäni tunnistettavissa kaksi isoa linjaa. Toinen on hintavetoinen markkina, jossa markkinapaikat ovat pääpelureita ja kauppaa tehdään jopa reaaliaikaisten, hinnoittelua säätelevien robottien avulla. Toinen on aidosti asiakaskeskeinen markkina, jossa todella panostetaan aitoon asiakaskokemukseen. Ostamisen helppouteen, verkkokaupan viihdyttävyyteen, merkityksellisiin sisältöihin sekä asiantuntemukseen ja personoituihin palveluihin.

Cake & Arrow –yhtiön perustaja, Chierf Experience Officier Josh Levine piti koko IRCE:n parhaan esityksen käyttäjäkokemuksesta ja visuaalisuuden trendeistä. Koko presentaatio oli ihan timanttia, loistavasti rytmitetty kokonaisuus kaikista niistä pienistä yksityiskohdista, jotka oikeasti palvelevat asiointikokemusta ja kaupan teon tehokkuutta. Esityksen jälkeen ryntäsimmekin Simon kanssa miehen perään ja tiedustelimme, josko hän tulisi syksyllä Suomeen puhumaan eCom Growthin tilaisuuteen. Iloksemme Josh paljastui jääkiekkodiggariksi ja Patrik Laineen faniksi, joten meillä lienee kohtuu hyvä mahdollisuus saada hänen vierailulle ”Patrikin kotimaahan”.

UX:n yhteydessä oli myös pari erittäin hyvää puheenvuoroa konversio-optimoinnista. Vakuuttavia esimerkkejä siitä, miten systemaattinen A/B testaus ja heat map –analysointi ovat jopa kolmin- tai nelinkertaistaneet muutamien verkkokauppojen konversion ja sitä kautta koko myynnin. Uskonvahvistusta tähänkin asiaan tuli taas roppakaupalla.


Ensikertalaisten kokemuksia

Seurueessamme oli mukana myös aika monta IRCE:n ensikertalaista, joilta kävimme kyselemässä tapahtuman tarjonnasta.
– Tämän viimeisen konferenssipäivän How have retail webisite designs changed and what changes are next -esitys UX:stä oli todella hyödyllinen ja kiinnostava. Sain useita konkreettisia esimerkkejä vietäväksi tiimilleni, joita työpareinani toimivat graafinen suunnittelija ja frontend-koodari pystyvät hyödyntämään saman tien, kertoi Marimekon verkkokaupan käyttäjäkokemuksesta ja digitaalisista sisällöistä vastaava Elisa Oinonen.

– Eilen oli myös toimiva esitys sisältömarkkinoinnista, missä käytiin läpi yhdeksän konkreettista steppiä strategian rakentamiseen ja toteuttamiseen, kehaisi Elisa ja jatkoi vielä koko IRCE:n merkityksellisyydestä.
– Tapahtuma on ollut hyödyllinen ja kiinnostava useasta eri näkökulmasta. Minulla onkin paljon kotiin viemistä aina tulevaisuuden verkkokaupan isosta kuvasta ja personoitujen sisältöjen toteutuksesta ihan konkreettisiin markkinointivinkkeihin asti.

Toinen haastateltava oli Finnish Design Shopin perustaja ja toimitusjohtaja Teemu Kiiski.
– Kasvuohjelman järjestämät alkuviikon yritysvierailut olivat todella mielenkiintoisia, aina on todella opettavaista nähdä miten homma muilla toimii.

– Messuilla meille antoisinta on ollut UGC-caset (User Generated Content) ja siinä erityisesti millenial-asiakkaiden käyttäytyminen. Mm. juuri äsken Timberlandin esiintyjä kertoi, miten heidän millenial-asiakkaistaan peräti 96% tutustuu käyttäjien tuottamiin sisältöihin ennen ostopäätöksen tekoa. Melkoisen vaikuttava lukema, kiteytti Teemu ajatuksiaan, tästä konferenssia paljon puhuttaneesta, nyt jo melkoisen ostovoimaisesta sukupolvesta.


Yksityiskohtia ja yhteenveto

Pariin blogiin ei mahdu kuin pintaraapaisu IRCE:n annista. Esiin nostettujen aiheiden lisäksi paljon puhetta oli mm. AR:stä (Augmented Reality) ja hakujen kehityksestä. Kuvatunnistus sekä erityisesti äänihaku kehittyvät nyt vauhdilla. USA:ssa laajakaistan piirissä olevista kotitalouksista jo 8 %:ssa on älykaiutin, jolla voi ostoksia tehdä puhumalla. Näistä muuten 90 prosenttia on Amazonin Echo -kaiuttimia, joista löytyy hieno käyttäjävideo YouTubesta.

Mobiili Appit nousivat esiin toisen sukupolven versioina. Moni esiintyjä myönsi, että heidän ensimmäinen Appinsa oli aikoinaan huti, kun siihen yritettiin sisällyttää liikaa kaikkea. Nyt Appissa korostuvat vain kaksi asiaa: asioinnin helppous ja merkityksellisyys. Yksi hyvä esimerkki oli Starbucks, jonka maksusuoritteista jo 27% tulee Appin kautta. Sillä kun tilaa ja maksaa, niin on todella helppoa vain käydä noutamassa valmis tuote tiskiltä.

Yhteenvetona voisi todeta, että IRCE oli taas ehdottomasti käymisen arvoinen, vaikka esitysten taso melkoisen vaihteleva olikin. Osa ehkä selittyy sillä, että meidän suomalaisten verkkokauppiaiden osaamisen taso on kasvanut niin paljon, että aidosti sykähdyttäviä presentaatioita on yhä harvemmassa. Tuli todettuakin, että monet eCom Growthin tarjoamat teemavalmennukset olisivat olleet ihan kärkisisältöä myös näille globaaleille kollegoille.

Kiitos vielä kerran kaikille paikalla olleille n. 30 suomalaiselle verkkokaupan ammattilaiselle. Oli ilo sparrailla tapahtuman antia kanssanne sekä visioida tulevaa. Tätä varten tätä työtä tehdään – suomalainen verkkokauppa kasvuun ja kansainvälistymään. Maailma on valtavia mahdollisuuksia täynnä, se nähtiin näiden konferenssipäivien aikana taas moneen kertaan.

Leevi Parsama, eCommerce Specialist, eCom Growth

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here