Kuva: DHL

DHL:n tekemän tutkimuksen mukaan rajat ylittävä verkkokauppa kasvaa globaalisti vuoteen 2020 asti tuplavauhtia verrattuna maiden kotimaiseen verkkokauppaan.

Lisäksi verkkokauppojen liikevaihto on noussut keskimäärin 10-15 prosenttia, kun ne ovat laajentaneet myynnin myös kansainvälisille asiakkaille. Merkittävää tutkimuksessa on myös se, että noin 20 prosenttia kaikista rajat ylittävistä verkkokauppaostoksista on yli 200 dollarin arvoisia, mikä on suurempi prosenttiosuus kuin yhdenkään maan kotimaisessa verkkokaupassa.

Vauhtia kasvuun antaa tutkimuksen mukaan myös niin sanottu premium-tarjonta. Kauppiaiden kannattaa siis tarjota parempia tuotteita sekä palvelutasoa, joihin liittyy muun muassa nopeampi toimitus ja luksustuote-eriä.

Yhä Kasvava trendi on se, että valmistajat myyvät verkkokaupan kautta globaalisti tuotteitaan suoraan kuluttajille. Välikädet, kuten jälleenmyyntiverkosto, jätetään yhä useammin pois.

Tutkimus tiivistää, että kansainvälisen (cross-border) verkkokaupan kaltaisia kasvumahdollisuuksia ei ole juuri millään muulla kaupan alla. Kansainvälisen verkkokaupan ennustetaan kasvavan vuosittain keskimäärin 25 prosenttia vuosien 2015 – 2020 aikana.

Suosion syitä

Miksi kuluttajat sitten tekevät verkko-ostoksiaan rajojen yli? Tutkimuksen mukaan merkittäviä syitä ostaa tuotteita ulkomaisista verkkokaupoista ovat muun muassa houkutteleva tarjous tai kotimaan vaihtoehtoja laajemmat valikoimat.

Rajat ylittävän verkkokaupan haasteet taas liittyvät logistiikkaan, luottamukseen, hintaan ja asiakaskokemukseen. Tutkimuksessa muistutetaan, että verkkokaupan voimakas kansainvälinen kasvu on luonut uuden ekosysteemin, jossa uudenlaiset palveluntarjoajat ja verkkokaupan teknologiatoimittajat (maksutaparatkaisut, logistiikkapalvelut jne) ovat helpottaneet verkkokauppojen toimintaa ulkomaan markkinoilla.

Lähteet:

DHL:n tutkimus: http://bit.ly/2lLgeit

Business Insider -uutiskirje 13.2.2017: Cross-border e-commerce skyrocketing — Alibaba hits back on counterfeit claims — Same-day shipping key to fighting Amazon