Kuvassa vasemmalta oikealle: Finpron eCom Growth -kasvuohjelman johtaja Kari Pokkinen, Noston perustaja Juha Valvanne ja Aconin myynti- ja markkinointijohtaja Marko Manninen.

Verkkokauppa on avannut monille suomalaisyrityksille tien Yhdysvaltojen markkinoille. Erityisesti PK-yrityksille verkkokauppa on kustannustehokas keino kansainvälistymiseen ja näkyvyyden kasvattamiseen Yhdysvalloissa.

Yhdysvallat on tunnetusti yksi maailman kilpailluimmista markkinoista. Silti suomalaisilla PK-yrityksillä on hyvät mahdollisuudet menestyä siellä.

– Verkkokauppa on yrityksille erinomainen väylä kansainvälistymiseen. Laajentuminen Yhdysvaltojen kaltaiselle markkinalle sisältää luonnollisesti omat riskinsä. Verkkokaupan avulla yritys saa näkyvyyttä ja voi testata tuotteidensa kilpailukykyä markkinalla. Meillä on tuoreita esimerkkejä siitä, että tuotteet ovat edenneet tätä kautta kivijalkamyyntiin, sanoo digitaaliseen kauppaan keskittyvän eCom Growth -kasvuohjelman johtaja Kari Pokkinen Finprosta.

Näin on toiminut muun muassa vapaa-ajan tuotteita valmistava suomalaisyritys Acon, joka on edennyt vauhdilla Atlantin toisella puolella. Acon ennakoi Yhdysvaltojen nousevan liikevaihdolla mitattuna yrityksen tärkeimmäksi kohdemaaksi vuoteen 2018 mennessä.

Yhdysvaltojen mittaluokan huomioiden vajaan viiden miljoonan liikevaihtoa viime tilikaudella pyörittänyt suomalaisyritys ei alkujaan voinut marssia markkinalle raha edellä. Sen sijaan Acon päätti kehittää liiketoimintaansa verkkokaupan kautta. Onnistuneen strategian puolesta puhuu sekin, että sittemmin Aconin tuotteet on nostettu yhdysvaltalaisen vähittäiskauppajätti Walmartin verkkokauppaan.

– Käytimme laukaisualustana Amazonia, jonka kautta myimme ensin jääkiekon oheistuotteita. Samalla ohjasimme johdonmukaisesti liikennettä omille sivuillemme. Nykyään omien sivujemme kautta menee jo noin 70 prosenttia Yhdysvaltojen myynnistä, sanoo Aconin myynti- ja markkinointijohtaja Marko Manninen.

Samanlaisia kokemuksia on myös kirvesvalmistaja Vipukirveellä. Videopalvelu Youtuben välityksellä maailmalle levinnyt video yrityksen kirvesinnovaatiosta poiki tuhansien tilausten jonon Vipukirveen verkkokauppaan keväällä 2014.

– Onnistuminen oli käänteentekevää koko liiketoiminnan kannalta. Siitä hetkestä lähtien Yhdysvalloista muodostui yrityksemme tärkein vientimaa. Myöhemmin julkaistu joukkorahoituskampanja kasvatti näkyvyyttämme entisestään Yhdysvalloissa, sanoo Vipukirveen toimitusjohtaja Hannu Karlsson.

Suomalaisyrityksen noste huomattiin aina meksikolaista työkaluvalmistaja Truperia myöten. Truperin kanssa aloitetun yhteistyön avulla suomalaiset vipukirveet löysivät tiensä yhdysvaltalaisrautakauppaketju Lowe’sin myymälöihin vuoden 2017 alussa.

– Muut suuret yhdysvaltalaisketjut tulevat perässä, Karlsson kommentoi.

Lisäoppia Yhdysvalloista

Yhdysvallat kiinnostaa yhä laajenevaa joukkoa suomalaisia verkkokauppayrityksiä. Kuluvalla viikolla kaikkiaan 16 suomalaisyritystä vierailee Finpron eCom Growth -kasvuohjelman mukana verkkokaupan suurtapahtumassa IRCE:ssa Chicagossa Yhdysvalloissa.

Suomalaisnäkökulmasta mielenkiintoa tuo myös IRCE:n aikana julkaistu Yhdysvalloissa hyvin vauhtiin päässeen smart retail -yritys Noston uutinen yhteistyöstä kanadalaisen verkkokauppateknologiayritys Shopifyn kanssa. Shopifyn verkkokauppa-alusta on yksi toimialan käytetyimmistä ohjelmistoista. Osapuolten välinen teknologiayhteistyö vahvistaa entisestään Noston ratkaisujen jalansijaa Shopifyn verkkokauppa-alustoilla.

– Yhdysvallat on tulevaisuuden kannalta yrityksellemme tärkein markkina. Aloitimme täällä puolitoista vuotta sitten. Nyt olemme tilanteessa, jossa meillä on kymmenen työntekijää New Yorkissa. Elokuussa avaamme toisen toimiston Los Angelesiin, sanoo Noston perustaja Juha Valvanne.

Lisätietoja:

Kari Pokkinen, ohjelmajohtaja, Finpro +358 40 3433303, e-mail: Kari.Pokkinen@finpro.fi

Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, +358 40 033 9597, e-mail: hetta.huittinen@finpro.fi

 

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 toimipisteessä 31 maassa ja 6 toimistossa Suomessa. Finpro on osa Team Finland -verkostoa. www.finpro.fi Finpro – kasvua Suomeen

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here