Tämän vuoden IRCE on päättynyt ja parin päivän sulattelun jälkeen on hyvä summata tapahtuman antia sekä pohtia verkkokaupan seuraavia trendejä.

Asiakas oli tiukasti tapahtuman keskiössä alusta loppuun saakka. Tekniikasta puhuttiin yllättävän vähän, mutta analytiikasta taas selvästi edellisiä vuosia enemmän. Selväksi tuli myös, että USA:ssa ei enää eritellä verkkokauppoja ja perinteisiä kauppoja, vaan eCom ja monikanavainen digitekeminen on ihan jokaisen kaupan keskiössä.

Viimeisten seminaaripäivien tarjonta keskittyi entistä enemmän käytännön tason tekemiseen. Tuli vinkkejä niin konversion kehittämiseen kuin asiakkaiden tuottamaan sisältöönkin sekä ymmärrystä sivuston nopeuden valtavasta merkityksestä asiakaskäyttäytymiseen ja SEO-löydettävyyteen. Mobiilista, Googlesta ja videoiden hyödyntämisestä oli taas kokonaan omat trackinsä.

Yksi parhaista esityksistä oli nimeltään Data and Automation Drive the Future of All Marketing Communications, jossa Blue Core -yhtiön edustajat tarjoilivat monta käytännön esimerkkiä datasta johdettuun markkinointiautomaatioon. Miten vaikkapa verkkokaupan ei-kauppaan johtaneista hauista generoidaan automaattisesti tietyllä algoritmillä personoituja tarjouksia seuraavaan kohtaamiseen saman asiakkaan kanssa. Samassa sessiossa saimme nähdä myös monta hyvää esimerkkiä asiakkaan arvon laskemisesta eri tulokulmista.

Ennen eka valiotsikkoaKolme tunnistettua trendiä

Edellisvuonna IRCE:n pääteemana oli omnichannel-kaupankäynti, viime vuonna mobiili ja tänä vuonna selkeästi siis asiakkuuksien tunnistaminen ja arvottaminen sekä personoitujen palvelujen tuottaminen. Mitä seuraavaksi? Mikä voi olla seuraavan seminaarin tai koko toimialan suurin trendi?

Mielestäni esiin nousi kolme asiaa, joista veikkaan tulevaisuudessa puhuttavan paljon lisää. Ensimmäisenä on UX eli User Experience. Nyt asiakasta käsiteltiin vielä datan ja eurojen kautta, seuraavaksi kiinnitetään varmasti vielä enemmän huomiota siihen, mitä hän kokee. Asiakasta tultaneen arvottamaan hänen kokemansa  mielihyvän kautta. On kyse sitten taloudellisesta, operatiivisesta, emontionaalisesta tai symbolisesta arvosta. Näistä neljästä mittarista löytyy muuten Suomestakin aivan erinomaisen hyvää tutkimustietoa. Tampereen Johtamiskorkeakoulussa Timo Rintamäki väitteli aiheesta aivan vastikään. Kiinnostuneille lisätietoa löytyy täältä: http://www.uta.fi/ajankohtaista/vaitokset/tiedote.html?id=115410

Toisena trendinä nostan esiin monikanavaisuuden kehittyneemmän version eli Unified shopping. Eli miten luodaan aidosti saumaton ostoskokemus eri kanavien välille. Tästä kuultiin IRCEssä jo hyviä kannanottoja ja ideoita, mutta konkreettisia esimerkkejä ei vielä juurikaan ollut. Veikkaan kuitenkin, että parin vuoden sisään tulee todellisia wau-caseja, kun ratkaisuja jatkokehitellään entistä enemmän out-of-the-box näkökulmasta.

Kolmas trendi tulee olemaan Social Shopping. Miten ostotapahtumat integroituvat jouhevasti sosiaalisen median sekaan? Eli ostaminen tapahtuu jatkossa jo siellä missä asiakkaalle on tärkeää ja mielenkiintoista sisältöä tarjolla. Ostopäätöksen voi tehdä heti ilman, että pitää siirtyä mihinkään kauppaan. Luonnollisesti tämä tarvitsee toimiakseen kehittyneempiä one-click-payment- ja fullfillment-ratkaisuja sekä integrointeja eri toimijoiden välille niin sisällöissä kuin asiakkuuksien omistajuudessakin. Tästä aiheesta nähtiin messuilla jo pintaraapaisuja niin Instagramin, Pinterestin kuin Google Shoppingin puolelta. Mutta varsin alkuvaiheessa vasta ollaan. Paikallisen konsultin arvio oli, että noin 5% USA:n verkko-ostoksista tapahtuu sosiaalisen ostamisen kautta.

Ennen toka valiotsikkoa

IRCE 2016 – kannattiko osallistua?

Helppo vastata, ehdottomasti kyllä, vaikka n. 130 esityksen taso olikin selkeästi vaihtelevampaa kuin edellisinä vuosina. Todelliset veret seisauttavat huippuesitykset olivat harvassa, mm. tämän vuoden key note -esitykset olivat vähän latteita viime vuosien huippupresentaatioihin verrattuna. Vastaavasti taas noita edellä mainittuja käytännön vinkkejä oli tarjolla edellisiä vuosia enemmän.

Messuständeillä esittäytyi hieman yli 600 yritystä ja seminaareihin osallistui n. 8000 verkkokauppiasta eri puolilta maailmaa. Tosin ehkä termi verkkokauppias on hieman harhaanjohtava, sillä USA:n markkinassa ei enää juuri mitenkään eritellä verkkokauppaa tavallisista kaupoista. On itsestään selvää, että jokaisen kauppaa tekevän yrityksen tulee olla kaikissa kanavissa aktiivisesti läsnä.
Ennen Tata taustaa vasten... kappalettaTätä taustaa vasten jäimmekin ihmettelemään miksi Suomen kaikki suuret kauppaketjut ja valmistajat loistivat jälleen kerran poissaolollaan? Onko siihen oikeasti varaa? Nyt runsaan 20 hengen Suomi-seurueemme koostui puhtaista verkkokaupoista tai teknologiayrityksistä. eCom Growth-kasvuohjelman puolesta asetimme tavoitteeksi suomalaisten määrän vähintään kaksinkertaistamisen ensi vuodeksi, joten kannattaa merkitä nyt jo kalenteriin 6.-9.6.2017 – Chicago calling!

Sitä ennen on syksyllä runsaasti tarjolla erilaisia eCom-tapahtumia Pohjoismaissa ja Euroopassa. Myös Aasian suuntaan tulemme todennäköisesti järjestämään matkan, sillä kasvaahan mm. Kiinan markkina tällä kertaa jopa 2-3 kertaa USA:ta nopeammin, Euroopasta puhumattakaan. Ja missä se Suomi sitten tulee…no, sitä vartenhan tässä töitä tehdään. Kannattaa seurata www.cComGrowth.fi tapahtumakalenteria, kaikki tapahtumat julkistetaan siellä.

Leevi Parsama, eCommerce Specialist, eCom Growth -kasvuohjelma

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here