Runsaan kahdenkymmenen suomalaisen verkkokauppiaan USA:n turnee alkoi kahdella yritysvierailulla. Ensiksi tutustuimme Swap.com yritykseen, joka on kahden suomalaisen, Juha Koposen ja Jussi Koskisen perustama käytetyn tavaran verkkokauppa. Teknologian kehitys tapahtuu edelleen Helsingissä, mutta muutoin koko toiminta on keskittynyt Yhdysvaltain markkinoille. Me pääsimme vierailulle Swapin Bolinbrookissa sijaitsevaan logistiikkakeskukseen, joka on muuten kuuden jalkapallokentän kokoinen ja pitää sisällään todella vaikuttavan tuotteiden käsittelykokonaisuuden.

Juha kertoi Swap.comin toiminnan kehittyvän nyt vauhdilla. Amerikassa vihreät arvot, kuten hyväkuntoisen tavaran kierrätys, buumaavat juuri nyt vauhdilla ja tavaraahan täällä tunnetusti riittää. Juha kertoikin, että Swap.com saa juuri nyt tuotteita sisään niin kovalla vauhdilla, että kaikkea ei tahdota saamaan ajoissa myyntiin. Sumaa purkaakseen Swap palkkaakin koko ajan väkeä lisää, melkeinpä työntekijä per arkipäivä tahtia. Tällä hetkellä yhtiö työllistää jo 240 henkilöä ja vetäjien mukaan kasvussa ollaan vasta alkutaipaleella. Iso maa, isot mahdollisuudet.

   

Uniikkeja t-paitoja co-creation konseptilla

Matkamme toinen vierailu suuntautui chicagolaiseen Threadless.com yritykseen, joka myy t-paitoja täysin omanlaisella konseptilla. Yrityksen Vice President Mike Halgas tutustutti meidät amerikkalaisen verkkokaupan arkeen sekä kertoi heidän toimintamallistaan. Kaikkien t-paitojen suunnittelu on ulkoistettu asiakkaille, käytännössä kuka tahansa saa taiteilla ja ehdottaa uusia paitoja. Muut asiakkaat sitten äänestävät mitkä paidat pääsevät tuotantoon.

Konseptin täydentää tilausperusteisesti toimiva digitaalinen painoprosessi, joka mahdollistaa sen, että varastoa ei käytännössä ole lainkaan. Ja ne suunnittelijat, joiden paitoja myydään, saavat sitten tietysti provisioita omista malleistaan. Kauppaa tehdään ympäri maailmaa ja paitoja oli tarjolla jos jonkinlaisia.

 

IRCE 2017 – kaksi ensimmäistä päivää

Maailman suurin eCommerce-tapahtuma on taas koonnut McCormick Placeen valtaisan joukon verkkokaupan ammattilaisia eri puolilta maailmaa keskustelemaan toimialan trendeistä. USA:ssa kun ollaan, niin Amazonista ja sen myötä hintavetoisesta markkinasta on puhetta ollut paljon. Nyt kuitenkin parin edellisvuoden kestosuosikeista, mobiiliratkaisuista sekä aidosta monikanavaisesta kaupasta, on nähty myös muutamia hienoja toteutuksia.

Sephoran key note puheenvuoro oli upea esimerkki siitä, miten mobiili on aidosti tuotu koko asiakaspolun ytimeen. Yrityksen mobiilistrategia on jaettu kolmeen osaan: learn, discover & play. Erityisesti Sephora on panostanut siihen miten mobiili yhdistyy myymälässä tapahtuvaan asiointiin, jossa ytimessä on kosmetiikan asiantuntemus, henkilökohtainen meikkauspalvelu sekä siihen saumattomasti kytkeytyvät ostokset.

Lisäksi kun asiakas on kerran tallentanut kasvonsa Sephoran asiakaskantaan, voi hän hyödyntää Digital Makeover Guiden personoituja sisältöjä sekä leikkiä lähes rajattomasti erilaisilla meikkauksilla ja ulkomuodoilla. Tämä tuo kävijäkokemukseen pelillisyyttä sekä vahvistaa merkittävästi asiakassuhteen syvyyttä. Moni yritys puhuu näistä asioista, mutta Sephoran toteutus oli kyllä ehkä kokonaisvaltaisin sekä kaupallistetuin, jonka olen vähään aikaan nähnyt.

Toinen aidosti sävähdyttänyt esitys oli Fableticsin esitys datan hyödyntämisestä monikanavaisessa asiakaskokemuksessa. Ja konsepti todellakin näyttää toimivan, sillä tämä fitness-vaatteita myyvä yritys on perustettu vasta 2013 ja viime vuonna sen myynti oli jo 235 M$ !

Data kerätään Fableticsilla ihan joka puolelta ja se ohjaa liiketoiminnan kaikkia osa-alueita. Sen avulla ohjataan mm. monikanavaista asiointipolkua, saadaan tuotetason konversioita tuotekehityksen tueksi, tiedetään erittäin paljon myös ei-ostaneista asiakkaista sekä luodaan uusia innovatiivisia palveluja kuten uudenlaisia, personoituja sovitushuonekokemuksia.

 

Barbara nauratti ja B-to-B vakuutti

Kahteen ensimmäiseen messupäivään on toki mahtunut paljon kaikkea muutakin. Shark Tankista tutuksi tullut Barbara Corcoran tarjoili oman elämäntarinansa erittäin viihdyttävästi, kertoen samalla totuuksia menestyksen edellytyksistä.

Erilaisia tilastolukuja on tarjolla ollut myös runsaasti. USA:n retail-markkina kasvoi viime vuonna +3%, verkkokauppa kokonaisuudessaan kasvoi +14 %, mutta mobiilimyynti huikeat +43%! eCom markkinasta muuten markkinapaikkojen osuus on jo 45% ja Amazonin yksistään jo yli kolmannes koko markkinasta.

B-to-B verkkokaupan ennustetaan lähivuosina kasvavan merkittävästi B-to-C markkinaa nopeammin. Kuluttajakaupan ennustetaan tuplaantuvan vuoteen 2020 mennessä, ollen täten n. 600 miljardia dollaria. Samassa ajassa b-to-b ylittänee kuitenkin jo yli 1000 miljardin arvon. Messuilla kannustettiinkin osaajia suuntaamaan katseensa myös tähän markkinaan.

Lisää IRCE-kuulumisia sekä suomalaisten verkkokauppiaiden kokemuksia tapahtumasta tarjolla heti messujen päätyttyä.

Leevi Parsama, eCommerce Specialist, eCom Growth