Maailman suurin verkkokauppatapahtuma IRCE on koonnut taas yhteen tuhansia osallistujia eri puolilta maailmaa, joukossa mukana runsaat 20 osaavaa verkkokauppiasta Suomesta.  Neljäpäiväinen konferenssi käynnistyi tänään kolmella workshopilla, joiden aiheet olivat: eCommerce Technology, Amazon & Me sekä B2B eCommerce.

ingressikuva
Ensimmäisen päivän anti ei ehkä tasoltaan ollut aivan yhtä kovaa tykistä kuin aikaisempina vuosina. Erityisesti aamupäivän esityksistä moni sai tuomion ”perussettiä”.  Vai onko seurueemme näkemys ja osaamistaso noussut jo niin paljon, että yhä harvempi puheenvuoro enää säväyttää? Itse nostaisin päivän runsaasta tarjonnasta esiin kuitenkin neljä esitystä, jota varten tänne ison meren yli kannattaa aina matkustaa.

Personointia ja analysointia

Personointia
eCommerce Technology trackin päivän ensimmäinen esitys oli heti pelkkää asiaa. Jättimäisen CVS apteekkiketjun (9600 myymälää) digitalisaatiosta vastaava John Minardi piti otsikolla: Out with omnichannel, in with Personalization and Customer Centricity, aivan erinomaisen presentaation. Se sisälsi kaikki ne elementit, johon itse verkkokaupan kehityksessä uskon. Asiakas aidosti keskiöön, hänestä pitää tunnistaa kaikki mahdolliset tunnuspiirteet, hyödynnetään asiakkaan lokaatiotieto jne. Näiden pohjalta luodaan sitten personoituja ratkaisuja, jotka kohdistuvat asiakkaan tarpeisiin niin hyvin, että se koetaan jo palveluksi. Esitys upposi kuulijakuntaan ja jos pitää veikata, niin asiakaslähtöisyys tulee olemaankin tämän vuoden kuumin aihe.

IRCE kului pitkälle iltapäivään ennen kuin toinen todella puhutteleva setti osui kohdalle. Amazon & Me osiossa kauppapaikkojen asiantuntija Alison Held piti ytimekkään kokonaisuuden aiheesta: Analyzing Your Marketplace Data. Vaikka esitys pitkälti keskittyikin Amazonin sisäiseen myyntiin, käsiteltiin siinä erinomaisesti eri KPI-mittareita ja niiden ristikkäisvaikutuksia. Jälleen kerran sai huomata miten vähän itse oikeasti tietää suurten markkinapaikkojen kaupankäynnin todellisista lainalaisuuksista. Verkkokauppa onkin ala, jossa ei oppiminen lopu. Uutta tietoa on koko ajan tarjolla enemmän kuin omaksumaan ehtii.

Verkkokaupan viisi menestystekijää

Päivän tuhdeimman tilastoannin tarjoili Maria Carrasquillo, joka esiintyi otsikolla: Selling around the World – Addressing Global Technology Considerations. Maailman 7,4 Mrd ihmisestä vasta 1,4 Mrd on asioinut verkkokaupassa eli 20% koko väestöstä. Kun tämä suhteutetaan siihen, että 93% on matkapuhelinliittymä, 40% käyttää internetiä ja 30% sosiaalista mediaa, niin kasvupotentiaalia on paljon.

 

MenestystekijatMarian esitys oli erittäin ammattitaitoinen näkemys globaalin kaupan kilpailukykytekijöistä. Verkkokaupan viideksi menestystekijäksi hän listasi lopuksi: 1. Hinnoittelustrategia, 2. Alustaratkaisu joka kasvaa yrityksen mukana, 3. Investoi SEM/SEO ratkaisuihin sekä KPI-mittareihin, 4. Markkinointistrategia, erityisesti asiakkaiden tunnistaminen ja monikanavainen dynaaminen viestintä, 5. Analytiikka on kaikki kaikessa.

Myymäläasiakkaan tunnistaminen

Tunnistaminen
Neljäntenä nostan esiin Innovation Now osuudesta Walgreensin (niinikään apteekki, 8100 myymälää) mobiiliratkaisuista vastaavan johtajan Kartik Subramanian esityksen aiheesta: iBeacons and Wearables. Ensin hän kertoi miten systemaattisesti Walgreens on ollut mukana mobiilipuolen innovaatiohankkeissa jo yli 15 vuoden ajan, ”Mikään ei synny sattumalta, innovaatiot vaativat systemaattista paneutumista asiaan”.

Tänä päivänä Walgreensillä on iBeaconeihin perustuva ratkaisu, jolla he tunnistavat jokaisen myymälän läheisyydessä tai sen sisällä olevan kanta-asiakkaan. Tälle he pystyvät sitten tuottamaan kohdennettuja palveluja, etuja sekä välittämään kanta-asiakastietoja reaaliaikaisesti. Hän kutsuikin tuotetta yksinkertaisesti nimellä ”shopping assistant”. Erityisen rakkaita Kartikille näyttivät olevan myös palvelut, joita he ovat tuottaneet älykelloihin, mm. Muista ottaa pillerit –toiminne.

Ensimmäinen IRCE-päivä siis takana, kolme vielä edessä. Seuraavaksi bongailen käytäviltä pari suomalaista verkkokauppiasta ja kyselen mikä heitä on erityisesti sävähdyttänyt. Uutta blogia luvassa siis taas huomenna. Niin kuin ehta jenkki sanoisi – See Ya!

Leevi Parsama, eCommerce Specialist, eCom Growth -kasvuohjelma

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here