Kuva: Shutterstock.com / Andrew Krasovitckii

Business Insider analysoi tulevan vuoden tärkeimpiä verkkokaupan trendejä ja haastatteli verkko- ja kivijalkatoimijoita USA:ssa. Tässä on heidän viisi suurinta trendiään vuodelle 2017.

Ruokaostokset tehdään yhä useammassa perheessä verkkokaupasta

Vaikka vuonna 2016 ruoan ostaminen verkkokaupasta oli vain 2% koko ruokaostosmäärästä, sen odotetaan nousevan rajusti vuoden 2017 aikana.

USA:ssa kaikki suuret kauppajätit investoivat kuluvan vuoden aikana vahvasti juuri ruoan verkkokauppaan ja ne tulokset alkavat kohta näkyä. Sillä lähes kolmasosa amerikkalaisista oli jo kokeillut ostaa ruokansa verkkokaupasta tänä vuonna.

Rapakon takana on helppo ostaa ruokansa verkosta jo nyt mm. ”klikkaa ja hae” tai ”hae samana päivänä” -palveluiden takia.

Sosiaalisen median ”Osta -painikkeet” vähenevät

Kovilla odotuksilla kehitetyt Osta -painikkeet eivät ole toimineet riittävän hyvin.

Kuluttajat eivät ole juuri huomanneet niitä, tai sitten ostaminen somekanavien kautta ei vain ole kiinnostanut. Niinpä niiden ennustetaankin vähenevän, mm. Twitter lopetti kehitystyönsä niiden parissa jo toukokuussa.

Amazon syö muiden logistiikkajättien kakuista

Amazon alkaa irtautua mm. FedExin tai UPS:n kumppanuuksista ja alkaa toimittaa pakettejaan itse. Se mm. liisasi juuri 40 isoa rahtikonetta omaan käyttöönsä ja tekee lisätestejä lähijakelun saralla käyttäen esim. lentäviä droneja. 

Amerikan suurimpaa vähittäismyyjää kiinnostaa siis hoitaa jakelunsakin itse.

Muunneltu todellisuus (AR) tulee ryminällä verkkokauppoihin

Kuluvana vuonna mm. huonekalu- ja kosmetiikkakauppiaat lanseerasivat menestyksekkäitä AR-sovelluksia asiakkailleen, joiden kautta pystyy näkemään esim. miten joku tietty huonekalu sopii omaan kotiin tai miltä meikki näyttää omissa kasvoissa.

Pokemon Go -pelin maailmanlaajuinen menestys todisti, että kuluttajat ovat valmiita kokeilemaan muunnellun todellisuuden sovelluksia.

Yksi suurimmista esteistä verkkokaupassa on kuluttajien mielestä se, ettei tuotteita näe aidossa ympäristössään (PwC:n tutkimuksen mukaan). Muunnellun todellisuuden sovellukset kaatavat senkin aidan ja ostonappien painelu tihenee entisestään.

Lähes puolet verkkokaupasta on kohta mobiiliostamista

Mobiiliostaminen kasvoi huimaa vauhtia vuoden 2016 aikana ja mm. muunnellun todellisuuden sovellukset vauhdittavat sitä lisää ensi vuoden aikana.

Lisäksi mobiilimaksaminen helpottuu koko ajan, joten puhelimella ei enää vain haeta tietoa, vaan myös voidaan ostaa löydetty tuote tai palvelu helposti.

Lähde: Business Insider E-Commerce Briefing 21.12.2016

 Menestyksekästä uutta vuotta!

Toivoo eCom Growthin väki