Teemavalmennukseen osallistui paikan päälle yli 90 verkkokauppiasta. Lavalla Jessica Mattsson.

eCom Growth -kasvuohjelma järjestää jäsenilleen kuukausittain teemavalmennuksia, joissa pureudutaan kansainvälisen verkkokaupan eri osa-alueisiin. Videoimme valmennukset ja niiden tallenteet ovat kaikille nähtävissä täällä.

Marraskuun teemavalmennuksessa ei poikkeuksellisesti ollut yhtä tiettyä aihealuetta, vaan päivän aikana käsiteltiin useampia kansainvälisen verkkokaupan ajankohtaisimpia teemoja, kuten (kaupan) digitalisoitumista, kansainvälisen myynnin kasvattamista, AI:ta ja kasvupääomaa.

Valmentajina taas osaavimpia verkkokauppiaita, asiantuntijoita ja vaikuttajia

Pauli Aalto-Setälä lavalla

Aamun avasi komeasti Pauli Aalto-Setälä (toimitusjohtaja, Aller Media) aiheella ”Liiketoiminnan digitransformaatio – ytimessä dataohjaus”. Esitys sisälsi paljon hyviä vinkkejä digitaalisen kaupankäynnin parissa toimiville kuin myös muillekin digitalisaation koskettamilla toimialoilla työskenteleville. Esitys keräsikin runsaasti kehuja kuulijoilta. Aalto-Setälä mm. ehdotti, että koko organisaatiota ei kannata ottaa mukaan liiketoiminnan digitalisoitumisen kehittämiseen, vaan tehokkaampaa on valjastaa siihen pienempi ryhmä, jolla on aikaa ja resursseja. Siiloutuminen voi siten olla jopa tavoiteltavaa – kuitenkin niin, ettei se koske tietoa, jonka tulee kulkea avoimesti organisaatiossa.

Karttakuva Finnish Design Shopin viimeaikaisista toimituksista Manhattanille, USA:an.

Päivä jatkui Finnish Design Shopin kehityspäällikkö Pekka Partasen esityksellä kansainvälistymisestä. Finnish Design Shop on erinomainen esimerkki suomalaisesta verkkokaupasta, joka on onnistunut vuosien saatossa kasvattamaan merkittävästi kansainvälistä kauppaansa. Finnish Design Shop toimittaa nykyisin yli 180 maahan. Partanen esitteli esityksensä lopuksi oppeja matkan varrelta, joista mieleenpainuvaa oli kansainvälistymiseen liittyvien riskien ja pelkojen vähäinen realisoituminen. Rohkeudella pääsee pidemmälle, myös kansainvälisessä verkkokaupassa.

Valter Andersson Nostolta

AI on ehdottomasti eräs kuumimipia puheenaiheita Suomessa ja globaalisti, myös verkkokaupassa. AI:n hyödyntämisestä liiketoimintalogiikassa puhui personoinnin kärkiyritys Noston Valter Andersson (Technical Solutions Manager). Esityksessä oli runsaasti konkreettisia oppeja ja esimerkkejä juuri verkkokaupoille. Voit katsoa esityksen täältä.

Jessica Mattsson eCom Growth -tiimin Kari Pokkisen (vas.) ja Simo Heiskasen kanssa

Valmennuksen kansainvälinen keynote-puhuja tuli tällä kertaa Ruotsista:  Jessica Mattsson, joka toimii sijoituspäällikkönä eEquityllä. EEquity on sijoittanut kymmeniä miljoonia euroja verkkokauppoihin ja heidän portfolioonsa kuuluu mm. NA-KD.comswap.comFootway ja Caliroots. Think Bigger, kasvu ja kasvupääoma ovat kaikki todella kuumia aiheita ja Jessica tuli valmennukseen kertomaan case-esimerkkien kautta, miten mennään isosti ja miten kiihdytetään kasvua, kun resursseja on käytössä.

Jari Laine Varustelekalta

Päivän viimeinen esitys oli Varustelekan toimitusjohtajan Jari Laineen, aiheena Yhdysvaltojen markkinoiden valloitus, visiona komeasti ”World domination”. Laineen esityksessä käytiin läpi Varustelekan keinot ja strategiaa rapakon toiselle puolelle kasvamiseen. Esitys oli erittäin mielenkiintoinen mm. konkreettisten keinojen esittelyn ansiosta kuin myös rohkaiseva muillekin Yhdysvaltojen markkinoille tähtääville verkkokaupoille.

Kauppiaskeskusteluissa pureuduttiin ajankohtaisimpiin teemoihin

Esitysten jälkeen vuorossa oli vielä kauppiaskeskustelut ryhmissä verkkokaupan kuumimmista aiheista: analytiikka, Facebook- ja influencer-markkinointi, monikanavakauppa, markkinapaikat, Shopify, Magento, Kiina ja niin edelleen.

Eri aiheiden keskusteluryhmät täyttyivät nopeasti vilkkaasta keskustelusta.
Keskustelua Facebook/Instragram-markkinoinnista

Vuoden 2017 teemavalmennusten videtallenteet ovat katsottavissa

Vuoden aikana olemme saaneet nauttia lukuisista erinomaisista esityksistä ja kauppiascaseista (=eCom Growth -jäsenyritysten esityksistä). Merkittävä osa esityksistä on katsottavissa tallenteet ja materiaalit -sivullamme.

Tässä vain muutamia esimerkkejä kuluneen vuoden huippuesityksistä:

Monikanavainen asiakas ja reaaliaikainen personointi – kolminkertainen myynti koneoppimisella ja dataintensiivisellä sisällöllä – Jarno Kartela, nyk. Fourkind

Asiakasymmärryksellä tehoa tekemiseen   – Suvi Johansson, Tulos Helsinki

How has Ecommerce site design changed – And what changes are next? – Josh Levine, Cake&Arrow

Ketterä markkinatutkimus ja kansainvälistyminen – Nicolas Fogelholm, Tulos Helsinki

Muuttuva tietosuojalainsäädäntö – Jukka Lång, partner, Dittmar & Indrenius

Teemavalmennukset jatkuvat jälleen vuonna 2018. Seuraa uutisia kotisivuillamme sekä Twitterissä, niin saat ensimmäisenä tiedon uusien valmennusten tallenteista.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here