Emeet Nordic järjestettiin ensimmäistä kertaa Helsingissä viime torstaina 4.5. Tapahtuma kokosi peräti kolmesataa b2c- ja b2b-verkkokaupan ammattilaista Team Finland -taloon Ruoholahteen. Tapahtuman järjestivät Finpron eCom Growth -kasvuohjelma ja ruotsalainen Ehandel.se-organisaatio yhteistyössä Tekesin kanssa.

”eCom Growth -ohjelman tavoite ei ole pelkästään edistää suomalaisten pk-yritysten kansainvälistymistä ja kasvua verkossa, mutta myös kehittää digitaalisen kaupan ekosysteemiä Suomessa. Emeetin kaltainen tapahtuma puuttui suomalaisesta verkkokaupan kentästä. Halusimme järjestää korkealaatuisen tapahtuman, joka oli avoin kaikille suomalaisille verkkokaupan parissa työskenteleville henkilöille,” kertoo eCom Growthin ohjelmajohtaja Kari Pokkinen syistä järjestää Emeet Suomessa. 

Keskustelut ja verkottoituminen jatkuivat kahvitauoilla, joista kiirehdittiin jälleen seuraavaan sessioon. Kuva: Ehandel.se

Emeet – Tapahtuma verkkokauppiailta verkkokauppiaille

Emeet on tapahtuma, jossa verkkokauppiaat oppivat toisiltaan ja jakavat tietoa, ratkaisuja ja parhaita käytäntöjä haasteisiin ja ongelmiin, joita he kohtaavat jokapäiväisessä liiketoiminnassaan verkkokaupan parissa.

Mikä tekee Emeetistä niin suositun tapahtuman on etenkin sisältö: Päivän aikana on tarjolla 35 erilaista sessiota, jolloin jokainen osallistuja voi löytää itselleen mielenkiintoisia teemoja. Sessioita on vetämässä Suomen ja Ruotsin osaavimpia verkkokauppiaita ja tapahtuman henkeen kuuluu, että osallistujat ovat avoimia ja aktiivisia ja osallistuvat keskusteluihin. Tapahtumalla ei ole kiinteää esityslistaa, vaan jokainen osanottaja voi halutessaan myös isännöidä sessiota ja puhua valitsemastaan ajankohtaisesta verkkokauppaan liittyvästä aiheesta.

The Grid -seinällä on näkyvissä päivän agenda. Seinälle voi ilmoittautua vetämään sessioita tai ryhmäkeskusteluja päivän aikana. Kuva: Ehandel.se

Tupa täynnä Helsingissä

Emeet Nordic oli suuren kysynnän vuoksi täpöten täynnä. Osallistujat olivat verkkokauppiaita ja verkkokaupan parissa työskenteleviä henkilöitä ympäri Suomea. Mukana oli myös muutama kymmen verkkokauppiasta Ruotsista. Osa sessioista pidettiin suomeksi, osa englanniksi. Kielimuuri ei tapahtumassa haitannut; sessiot ja keskustelut olivat vilkkaita koko päivän.

Kuva: Ehandel.se

”Suomalaiset verkkokauppiaat yllättivät ruotsalaiset”

Ruotsalaiset verkkokauppiaat olivat positiivisesti yllättyneitä suomalaisten kollegoidensa avoimuudesta ja aktiivisuudesta. Suomalaiset verkkokauppiaat ottivat Emeetin konseptin heti haltuun ja osallistuivat aktiivisesti keskusteluihin sekä ilmoittautuivat isännöimään sessiota tai ryhmäkeskustelua.

Esimerkiksi Marimekon CDO Kari Härkönen piti loistavan session aiheesta ”How to extract maximum value with smart customer base management”, joka sai paljon kiitosta osallistujilta. Jimm’s PC-Storen toimitusjohtaja Antti Järvinen asetti riman korkealle aiheellaan ”Kuinka myydä miljoonalla päivässä?”. Erinomaista sessiota isännöi myös mm. Tommi Lähde, joka on The Other Danish Guy -verkkokaupan perustaja. Hänen sessionsa ”A great story travels the world in a first class seat” oli sekä inspiroiva että oivaltava.

Tunnelmia sessioista.

Toinen positiivinen yllätys ruotsalaisten mukaan oli b2b-verkkokaupan kehitys Suomessa. Aiheeseen pureuduttiin mm. Peter Borgmanin (JS Energi) sessiossa “How your b2c platform can achieve b2b success” sekä Jonni Junkkarin (Vaisala) sessiossa ”Successfully selling b2b Services – Case Vaisala”.

Peter Borgman (JS Energi) piti session b2b-verkkokaupasta. Kuva: Ehandel.se

Ensi vuonna Emeet Nordic järjestetään yhä suurempana ja kansainvälisempänä. Tapahtumaan ovat tervetulleita kaikki pohjoismaiset verkkokauppiaat. Tiedotamme tapahtumasta tarkemmin vuoden 2018 alkupuoliskolla.

Lisää tunnelmia Emeet Nordicista voi katsella mm. Woolmanin videoilta.

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here