Business Finlandin eCom Growth -ohjelman ja ruotsalaisen Ehandel.se:n yhdessä järjestämä huippusuosittu verkkokauppatapahtuma Emeet täytti taas Team Finland -talon vertaisoppimisella.

Verkkokaupassa kuumaksi puheenaiheeksi on noussut niin sanottu vertaisoppiminen. Kyse on kauppiaiden välisestä avoimesta tiedon- ja kokemustenjaosta sekä kyvystä ratkoa yhdessä ongelmia.

Ruotsissa suursuosion saavuttanut Emeet-tapahtuma perustuu tälle oivallukselle. Tapahtuma järjestettiin toistamiseen Suomessa toukokuussa 2018, vuosi ensimmäisen tapahtuman jälkeen. Tänä keväänä tapahtuma toi saman katon alle peräti 300 suomalaista ja ruotsalaista verkkokauppiasta.

– Emeet on suunnattu verkkokauppiailta verkkokauppiaille. Ulkopuolisia sponsoreita tapahtumaan osallistuu rajallisesti. Vuoden 2018 tapahtuman motto on ”Dare to Share”. Täällä voi ja pitää jakaa tietoa rohkeasti, kommentoi eCom Growthin ohjelmajohtaja Kari Pokkinen.

EMEETIN LYHYT OPPIMÄÄRÄ

Emeetin ytimen muodostaa valtava kanvaasi eli niin sanottu ”grid”. Gridiin on merkattu päivän ohjelma, joskin vain osa kaikkiaan 50 ohjelmakohdasta on täytetty etukäteen.

Ajatuksena on, että passiivisen osallistumisen sijaan tapahtumaan tulijat vastaavat osin myös sisällöstä. Kuka tahansa voi valita vapaan aikaikkunan ja puhua muille osallistujille itseä kiinnostavista aiheista.

Tästä on kyse vertaisoppimisessa.

– Osallistukaa ja olkaa aktiivisia. Teillä on huone täynnä kauppiaita, jotka ovat kiinnostuneita samasta teemasta, eCom Growthin ohjelmapäällikkö Simo Heiskanen ohjeistaa emeetiläisiä aamun info-sessiossa.

Emeetin toimintatapa on omaksuttu myös kauppiaiden puolella.

– Toimiva ja tuttu konsepti, sanoo Joonas Loueranta, joka työskentelee CDO:na vaatetusalanyritys Biancanevessa.

Loueranta oli mukana jo vuotta aiemmin, kun Emeet rantautui ensikerran Suomeen. Ammennettavaa löytyy silti edelleen.

– Valinnanvaikeudestahan tässä kärsii, kun kiinnostavia sessioita olisi useampia. Tyhjiä huoneita ei ole pahemmin näkynyt. Täällä on mahdollisuus tavata väkeä myös kasvuohjelman ulkopuolelta sekä muista Pohjoismaista ja peilata omaa tekemistä toisten toimintaan, Loueranta kertoo.

Muun muassa käytettyjen kameratarvikkeiden liikkeen Kameratorin perustanut Juho Leppänen kehuu erityisesti sessiota, joka käsitteli asiakkaan elinkaaren arvoa.

– Jos miettii vain ensimmäistä markkinoinnin panosta ja sitä seurannutta tuottoa, jää näkemättä kokonaiskuva ja asiakkaan kulutuskäyttäytyminen pitkällä aikavälillä, Leppänen valottaa.

KAUPANALAN UUDET LAIT

Kari Pokkisen ja Simo Heiskasen mukaan vertaisoppiminen toimintafilosofiana on syntynyt kaupanalalle digitalisaation myötä. Internetin avulla koko maailma avautuu markkinapaikaksi ja potentiaalisia ostajia löytyy lähes loputtomasti.

Verkkokaupan maailmassa puhutaankin paljon niin sanotusta D2C-myynnistä (direct to consumer). Kansainvälinen laajeneminen ei enää välttämättä vaadi useita välikäsiä ja monimutkaisia myyntijärjestelyjä, kun potentiaalinen asiakas löytyy vain yhden näyttöpäätteen päästä yrityksestä.

Emeet on tähän todellisuuteen syntynyt tapahtuma.

Suomen kokoisessa maassa verkkokaupassa paikallisten toimijoiden ei kannata nahistella keskenään. Todelliset kilpailijat ja ostovoimaisten kuluttajien massat löytyvät maailmanmarkkinoilta. Pienikin yritys voi olla globaali toimija.

– Tämä on ollut meidän keskeinen viesti kauppaille ohjelmatoiminnan alusta asti, Heiskanen sanoo.

 

 

Alkuperäinen artikkeli ilmeistyi Business Finlandin sivuilla 23.5.2018.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here