Digimuotoilutoimisto Cake & Arrow'n Josh Levine rohkaisee suomalaiskauppiaita unohtamaan vaatimattomuuden.

Loputtomien vaihtoehtojen aikakaudella yritykset voittavat kuluttajat puolelleen läpinäkyvyydellä, aitoudella ja arvoista kertovilla tarinoilla. Digimuotoilutoimisto Cake & Arrow’n Josh Levine rohkaisee suomalaiskauppiaita unohtamaan vaatimattomuuden ja keskittyvän kysymyksiin ”miksi” ja ”miten”.

Nykypäivän kuluttajat haluavat tuntea inhimillistä yhteyttä käyttämiinsä brändeihin, uskoo Cake & Arrow’n perustaja ja toimitusjohtaja Josh Levine.

”Aivan kuten missä tahansa ihmissuhteessa, myös kuluttajan ja brändin välinen suhde vaatii samaistumista ja relevanssia”, hän selittää. ”Brändien on työskenneltävä kovempaa kuin koskaan säilyttääkseen kiinnostavuutensa.”

Siksi Levine uskoo, että brändien on kyettävä erottautumaan. Moderneilla markkinoilla pelkkä hinta ja käytännöllisyys eivät riitä, vaan yritysten on ulotuttava myös tunnetasolle, kuten luottamukseen ja palveluun.

”Tänä päivänä pelkät erinomaiset tuotteet eivät riitä. Kuluttajat haluavat tuntea brändit, joten mitä myydään on yhtä tärkeää kuin se, kuka myy ja miksi.”

Levine huomauttaa, että lojaaliutta on entistä vaikeampi löytää, kun shoppailijat hyppivät kauppiaiden välillä kevein askelin.

”Jos yritys onnistuu välittämään arvonsa ja siten luomaan emotionaalisen yhteyden kohdeyleisöönsä, asiakkaista tulee lojaaleja.”

Luottamus ytimessä

Levine vieraili Suomessa eCom Growthin teemavalmennuksen kouluttajana lokakuussa. Parin Suomen-vierailunsa perusteella hän uskoo, että läpinäkyvyys ja aitous ovat suomalaisyritysten DNA:ssa. Esteenä on vain turha vaatimattomuus.

”Suomalaiset ovat suoria ja maanläheisiä. Se sopii minulle hyvin, koska en pidä small talkista ja tyhjänpuhumisesta”, Levine tunnustaa nauraen. ”Monet suomalaisyrittäjät ovat kuitenkin liian vaatimattomia nostaakseen omaa tarinaansa esiin, koska he eivät pidä sitä riittävän kiinnostavana. Oikeasti se on juuri sitä, mitä kuluttajat toivovat.”

Kyse ei ole vain koskettavien tarinoiden jakamisesta. Levine korostaa toistuvasti läpinäkyvyyden tärkeyttä. Yritysten on avoimesti kerrottava omista arvoistaan sekä tavoista, joilla ne toimivat niiden edistämiseksi.

Josh Levine Levine uskoo, että brändien on kyettävä erottautumaan. Moderneilla markkinoilla pelkkä hinta ja käytännöllisyys eivät riitä, vaan yritysten on ulotuttava myös tunnetasolle, kuten luottamukseen ja palveluun.

Hän huomauttaa myös, että nykypäivänä luottamusta on vaikea löytää. Ihmisten usko niin politiikkaan, instituutioihin kuin journalismiinkin on murentunut, eivätkä yritykset pääse yhtään helpommalla. Jos yritys ei kerro avoimesti toimintaperiaatteistaan, kuluttajat ovat taipuvaisia ajattelemaan, että taustalla on jotakin salailtavaa.

”Kauppiaiden on taisteltava valtavaa skeptisismiä vastaan, ja heidän aitouttaan ja arvoaan epäillään jatkuvasti.”

Ei pelkkää puhetta

Luottamussuhde syntyy ja säilyy, kun lupauksista pidetään kiinni. Verkkokauppiaan kohdalla tämä toki tarkoittaa esimerkiksi sovituissa toimitusajoissa pysymistä ja selkeää hinnoittelua, mutta Levine painottaa myös arvojen mukaisten toiminnan tärkeyttä. Pelkkä tyhjä myyntipuhe ei kanna kauas.

”Pettämällä lupauksen menettää asiakkaan heti. Mokiin on varaa vasta sitten, kun lojaliteetti on jo muodostunut. Silloinkin yrityksen on rehdisti tunnustettava virheensä ja kerrottava, miksi näin kävi ja miten asia aiotaan korjata.

Ideologiset kannanotot eivät aina ole yrityksille riskittömiä. Levinekin toteaa, että mielipiteiden tuominen osaksi liiketoimintaa väistämättä suututtaa osan mahdollisista asiakkaista.

Samalla ne, jotka ovat yhtä mieltä yrityksen arvoista, ovat entistä innokkaampia brändin tukijoita.

”Yksi brändi ei voi tarjota kaikkea kaikille”, Levine muistuttaa. ”Menestyneimmät brändit tietävät, kenelle ne myyvät. Yleisö on sitä uskollisempi, mitä intohimoisempi se on.”

Yritysten lisääntyvä läpinäkyvyys tuo tullessaan monia hyviä asioita. Yksi niistä on se, että muiden avoimuus automaattisesti vaikuttaa myös niihin, jotka pitävät tuotantoketjunsa salassa esimerkiksi ympäristön tai yhteiskunnan kannalta haitallisten käytäntöjen vuoksi.

”Ne eivät ehkä mene konkurssiin, mutta ainakin niiden markkinaosuus kapenee. Jos yritys ei ole valmis muuttumaan ja kehittymään maailman mukana, se putoaa kyydistä.”

Josh Levine vieraili eCom Growth -teemavalmennuksessa 11. lokakuuta. Joshin esityksen aihe oli Designing with Purpose – Differentiating through Authenticity and Trust. Voit katsoa Joshin esityksen täältä.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here