FreshStock/ Shutterstock.com

Suomalaisille avautuvat valtavat mahdollisuudet viedä tuotteitaan ja innovaatioitaan kahteen suureen markkinaan: Kiinaan sekä Venäjälle.

Kiina on maailman suurin verkkokaupan markkina-alue ja maan verkkokauppamarkkinat jatkavat voimakasta kasvuaan. Vuonna 2014 ulkomaalaisten tuotteiden myynti verkkokaupassa kasvoi 60% ja verkkokaupan arvo on arvioiden mukaan 600 mdr euroa (Euroeat 2016).

Yksi Kiinan verkkokauppamarkkinoiden erityispiirteistä on mobiililaitteilla tehtyjen ostosten suuri osuus. Vuonna 2015 mobiililaitteilla tehtyjen ostosten määrä kattoi noin puolet kaikista verkko-ostoksista. Työmatkoilla ja ruuhkissa vietetään paljon aikaa, mikä edesauttaa mobiiliostamisen suosiota. (Flying Lynx 2016)

Alibaba kävi Suomessa

Yle uutiset kertovat Alibaban, maailman suurimman verkkokaupan, vierailusta Suomeen. Alibaban Pohjoismaiden johtaja Amee Chande kävi Helsingissä lokakuussa kertomassa suomalaisyrityksille yrityksen palveluista. Chanden mukaan Kiinassa on 300 miljoonan ihmisen kokoinen, yhä kasvava keskiluokka, joka janoaa laadukkaita tuotteita. Tässä on erittäin suuria mahdollisuuksia myös suomalaisyrityksille. Verkkokaupan kautta suomalaisyritysten pääsy Kiinan markkinoille voi helpottua.

Alibaba houkuttelee eurooppalaisia yrityksiä verkostoonsa. Se tarjoaa ”koko paketin”: yrityksen tuotteille sivustonsa, kuljetus-, varastointi- ja jakeluverkoston, ja hoitaa lisäksi rajan ylityksen tullit ja verot. Kauppaa Suomesta Kiinaan voidaan tehdä helposti euroilla, eikä yritys tarvitse erillistä liiketoimintalupaakaan. Kiinteitä kustannuksia ei ole, vaan Alibaba ottaa myynnistä korkeintaan kymmenen prosentin osuuden. (Yle 12.10.16)

Huomioitavaa silti on, että pelkkä tuotteiden läsnäolo Alibabassa ei tuo vielä yhtään myyntiä. Varsinainen työ, eli myynti- ja markkinointi, alkaa vasta tämän jälkeen. Myyminen Alibaban kautta vaatii samat lainalaisuudet kuin verkkokauppa muutenkin, eli asiakkaiden ja markkinan tunteminen, kilpailukykyiset ja kiinnostavat tuotteet sekä systemaattista työtä myynnin ja markkinoinnin osalta.

Myös Venäjälle

Alibaba ja muut jätit jyräävät Venäjän markkinoilla, mutta vaihtoehdon tuo esim. eCom Growth -kasvuohjelman jäsenenä toimiva palveluyritys, Flying Lynx, joka tarjoaa suomalaisille yrityksille kanavan myydä tuotteitaan verkossa Venäjälle. 

Yritys on toiminut vasta vuoden päivät, mutta heidän kauttaan saa jo 30 suomalaisyritystä mm. myynnin, maksamisen ja logistiikan palvelut samassa paketissa. Yrityksen toimitusjohtaja Marko Kangaskolkka kuvailee nykytilannetta seuraavasti: ”Monet venäläiset, jotka käyvät Suomessa ostoksilla, eivät tunne yhtäkään suomalaista verkkokauppaa. Suomen yritykset eivät ole läsnä Venäjän verkossa” (HS 11.10.16).

Satsaa laatuun

Verkkokaupassa tehtyjen ostosten määrä kasvaa vauhdilla myös Venäjällä. Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan kasvu on ollut vuositasolla liki 30 prosenttia jo useamman vuoden ajan ja talouden taantuma vain kasvattaa verkko-ostosten määrää, kun kuluttajat etsivät tarjouksia verkkokaupoista. Ja suomalaisilla olisi nyt mahdollisuus napata vahvuuksillaan iso osuus: 

”Suomalaisiin luotetaan, toimitusmatkat ovat suhteellisen lyhyet ja myymämme tuotteet tunnustetaan korkealaatuisiksi – ne ovat suomalaisten parhaat kilpailuvaltit”, sanoo Lappeenrannan teknillisen yliopiston tutkija, Pekka Torvinen. (SVKK 2016)

Lue lisää: 

Kiinan verkkokauppamarkkinat kasvavat jättiharppauksin

Hittituote on jo olemassa – verkkojätti Alibaba houkuttelee suomalaisyrityksiä Kiinaan

Kiinalaiset valtasivat Venäjän verkkokauppamarkkinat – Suomen Posti kuljettaa ostokisa Kiinasta Venäjälle ja Maailman suurin nettikaupan markkina-alue kasvaa huimaa vauhtia

Venäjän verkkokauppa kiihtyy – Suomella potentiaalia

Euroeat 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here