Aiemmin The Guardian kirjoitti Amazonin ”lahjusarvosteluista”, eli siitä, että osalle käyttäjistä oli annettu tuotteita tai alennuksia myönteisiä tuotearvosteluita vastaan.

Kaupan Liiton mukaan liian myönteiset arvostelut aiheuttavat herkästi suuren tavaroiden palautusryöpyn, joka puolestaan syö rutkasti verkkokauppiaan aikaa ja katetta. Kaupan liitto esittelee problematiikkaa seuraavasti:

” Harvard Business Review -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa eurooppalaisista markkinoinnin professoreista koostuva ryhmä analysoi erään suuren eurooppalaisen verkkokaupan myyntidataa yli kahden vuoden ajalta mitatakseen tuotearvostelujen vaikutusta osto- ja palautuspäätöksiin. Aineistoon kuului lähes 9 miljoonaa verkkosivuvierailua ja reilut 631 0000 ostotapahtumaa yhteensä yli 2 100 eri elektroniikkatuotteesta ja huonekalusta.

Tutkimuksessa havaittiin, että ostohetkellä verkossa näkyvillä olleet tuotearvostelut vaikuttivat todennäköisyyteen, jolla asiakkaat ostivat kyseisen tuotteen. Jos arvostelut olivat erittäin positiivisia, ostamisen todennäköisyys kasvoi merkittävästi. Yhden pykälän nousu tuotearvostelun pistemäärässä sai ostopäätösten todennäköisyyden nousemaan liki 10 prosentilla.”

Ongelmana on, että mikäli tuotteen laatu ei vastaa asiakkaan odotuksia, nousee myös verkkokaupan palautusprosentti. Tutkimus ehdottaakin, että kauppiaiden tulisi näyttää verkkosivuillaan yksityiskohtaisempaa tietoa, joka asettaa asiakkaiden odotukset realistiselle tasolle. Tuotearvostelujen ja -kuvausten lisäksi voi käyttää myös parempi laatuisia tuotekuvia ja -videoita sekä työkaluja, joilla asiakas voi paremmin arvioida, sopiiko tietty tuote hänen tarpeisiinsa.

Positiiviset arvostelut eivät itsessään ole hyviä eivätkä pahoja. Mutta jotta myynti kasvaisi ja palautukset minimoituisivat, niistä tulisi näkyä tuotteen todellinen laatu.

Lue lisää:

http://kauppa.fi/ajankohtaista/uutiset/liian_myoenteiset_tuotearvostelut_voivat_kaeydae_kalliiksi_verkkokaupoille_25826

Guardian: https://www.theguardian.com/technology/2016/sep/20/incentivised-reviews-amazon-product-star-ratings

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here