Kari Pokkinen

Alkuperäinen blogikirjoitus ilmestyi Business Finlandin kotisivuilla 5.2.2018.

Verkkokaupan kansainvälinen menestyminen perustuu rohkeuteen ja haluun kasvaa isosti. Palavaa halua kasvaa edellytetään niin yrityksiltä, rahoittajilta kuin koko ekosysteemiltä ja julkisilta toimijoilta, kirjoittaa ohjelmajohtaja Kari Pokkinen Business Finlandin digitaalisen kaupan kasvuohjelmasta.

Kun kirjoitan tätä, kasvuohjelmamme eCom Growth on ollut toiminnassa pian kaksi vuotta. Vuodet ovat harjaannuttaneet ymmärrystäni verkkokauppaliiketoiminnan lainalaisuuksista sekä avanneet perusteellisesti, mikä on verkkokaupan nykytila Suomessa.

Kyse on kasvavasta alasta niin kansainvälisesti kuin Suomessa.

Kansainvälistymistyö on opettanut, mitä suomalaisyritykset odottavat meiltä Business Finlandissa. Vilpitön yhdessä tekeminen ja vertaisoppiminen ovat nousseet kaiken toiminnan keskiöön. Maailma on niin suuri, että suomalaisten verkkokauppiaiden on turha kilpailla keskenään.

Vuodet ovat myös opettaneet, että mitään erityistä salaisuutta kansainväliseen kasvuun ei ole. Verkkokaupan näkökulmasta Suomi on yhtä lähellä Internetiä kuin muukin maailma, kuten kollegani Leevi Parsama asian muotoili Ylen Aamu-TV:ssä.

Tämä ei tarkoita, että kansainvälinen läpilyönti olisi helppoa. Päinvastoin, työtä ja rohkeutta se vaatii runsain mitoin ja ehkä myös hivenen onnea.

Tästä huolimatta perusvaatimukset ovat kaikille samat.

Markkinoinnin on oltava tarkkaa ja oikea-aikaista. Potentiaalinen asiakaskunta tulee ymmärtää suvereenisti ja konseptin ja viestin pitää olla kunnossa.

Silti lopulta myynti ratkaisee.

Olen seurannut tarkalla silmällä useita onnistumisia ympäri maailman, joissa menestys ei ole perustunut tuotteen ylivoimaisuuteen, teknisiin ominaisuuksiin tai edes paljon puhuttuun hintaan, vaan ennen kaikkea siihen, että oikea tuote osataan myydä oikeassa hetkessä oikealle asiakkaalle. Suuntaa näyttävät onnistumiset ovat puolestaan ruokkineet lisäonnistumisia laajemmin koko toimialalla.

Tätä myös Suomi tarvitsee – suunnannäyttäjiä, isoja kansainvälisiä breikkauksia, jotka kasvattavat yrittäjien menestymisen nälkää, luovat uskoa rahoittajiin ja rohkaisevat sekä julkisia toimijoita että koko ekosysteemiä eteenpäin.

Katsokaa vaikka Suomen pelialaa Rovion ja Supercellin jälkeen.

Halun kasvaa ja kansainvälistyä pitää olla kyltymätön.

Sillä tavalla suomalainen verkkokauppa saadaan kasvamaan kansainvälisesti.

 

KIRJOITTAJA

Kari Pokkinen
Ohjelmajohtaja
eCom Growth

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here