EU:n ja Japanin välinen vapaakauppasopimus poistaa tullimaksut ja sujuvoittaa sääntelyä. Tämä tarkoittaa suomalaisille verkkokaupoille entistä parempaa asemaa yhdellä maailman suurimmista kuluttajamarkkinoista.

Japanissa kannattaa olla suomalainen. Suomella on japanilaisten keskuudessa poikkeuksellisen hyvä maakuva, ja Japanin maksukykyisten ja laatutietoisten kuluttajien keskuudessa suomalaiset tuotteet ja pohjoismainen design ovat jo pitkään olleet hurjan suosittuja.

–Maantieteellisestä välimatkasta huolimatta suomalaiset ja japanilaiset kokevat toisensa usein hyvin läheisiksi. Ei välttämättä ole mitään muuta maata, jossa Suomi-kuva olisi niin positiivinen kuin Japanissa, ulkoministeriön markkinoillepääsy-yksikön vastuuvirkamies Maria Kauko arvioi.

Japanin ja EU:n välinenvapaakauppasopimus, virallisesti Economic Partnership Agreement (EPA), avaa nyt Japanin markkinat entistä paremmin myös suomalaisille verkkokauppiaille. Sopimuksen on määrä astua voimaan helmikuun 2019 alussa.

Tullit alas ja sääntely läpinäkyvämmäksi

Sopimus on merkittävä paitsi koko EU:n, myös Suomen kannalta. Uudella vapaakauppa-alueella asuu 630 miljoonaa ihmistä, ja Japanin talous on ostovoimalla mitattuna maailman viidenneksi suurin. Suomelle ja EU:lle Japani on Aasiassa toiseksi suurin kauppakumppani; edelle kirii vain Kiina.

Suomalaisten verkkokauppojen kannalta keskeisin sopimuksen tuomista muutoksista on tullitariffien laskeminen. Tullit poistuvat välittömästi yli 90 prosentilta EU:n viennistä Japaniin. Esimerkiksi kemiantuotteiden, muovin, kosmetiikan, tekstiilien ja vaatteiden tullit poistuvat heti, kun sopimusta ryhdytään soveltamaan.

Aiemmin korkeat tariffit ovat haitanneet suomalaistuotteiden kilpailukykyä Japanin markkinoilla, joten kuluttajahintojen laskun myötä potentiaalinen asiakaskunta kasvaa merkittävästi. Tavarakauppaa koskevien tariffimuutosten ohella verkkokauppaa hyödyttää myös se, että Japani on sitoutunut olemaan asettamatta tulleja sähköisille toimituksille.

Kaukon mukaan kauppasopimus tuo myös läpinäkyvyyttä Japanin sääntelyviidakkoon. Japani on muun muassa suostunut noudattamaan kansainvälisiä standardeja teknisessä sääntelyssä, minkä ansiosta sertifiointikustannukset ovat jo laskeneet esimerkiksi terveysteknologiatuotteissa. Samoin tekstiilien ja vaatteiden merkinnöissä Japani hyväksyy nykyään EU:n järjestelmää vastaavat merkinnät. Helpotuksia on tulossa myös lääkkeiden ja kosmetiikan vientiin.

– Voi sanoa, että sopimuksesta hyötyvät kaikki. Yritysten kilpailukyky paranee, ja kuluttajat saavat enemmän valikoimaa entistä edullisemmin, Kauko kuvailee.

Entä sitten?

Miten pitää toimia, jos on verkkokauppias ja haluaa selvittää kiinnostavuuttaan Japanin markkinoilla? Yksi tapa aloittaa on tutkia Business Finlandin Market Opportunities -sivustoa ja tutustua siten Japanin tarpeisiin.Lisäksi Business Finlandin vetämän eCom Growth-ohjelman sivustolta löytyy hyödyllistä informaatiota kansainvälistyvälle verkkokauppiaalle.

Lisätietoja kauppasopimusten hyödyntämisestä ja konkreettisia ohjeita yrityksille löytyy ulkoministeriön ja Tullin verkkosivuilta.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here