Rakuten
Kuva: Shutterstock

Japanin suurin verkkokauppayhtiö Rakuten avasi viime vuoden tulostietojaan helmikuun 12. päivä pidetyn osavuosikatsauksen yhteydessä. Julkistetut luvut vuodelta 2018 ovat monilta osin päätä huimaavia.

Annettujen tulostietojen valossa näyttää siltä, että Rakuten jatkoi nopeaa kasvuaan vuoden 2018 aikana. Rakuten-ryhmän välittämien tuotteiden ja palveluiden yhteenlaskettu bruttomyyntiarvo (total global gross transaction value) kasvoi vuoden 2018 aikana 18,4 %. Tämä kaiken mahdollisen sisällään pitävä bruttomyynti oli yhteensä 15 400 miljardia jeniä. Euroissa tämä tekee noin 122 miljardia. Tämä on kolme kertaa koko Suomen vähittäiskaupan liikevaihdon arvo.

Rakutenin varsinaisena ansaintamallinahan on napsaista itselleen tietty osuus tästä bruttomyynnistä erilaisten komissioiden ja muiden palkkioiden muodossa. Nämä Rakuten-ryhmän myyntituotot (revenue) olivat vuonna 2018 yhteensä 1 100 miljardia jeniä eli noin 8,8 miljardia euroa. Kasvua vuodentakaisesta tuli 16,6 %. Kasvua Rakuten näyttää saavuttaneen kaikilta keskeisiltä liiketoimintansa osa-alueilta. Vahvinta kasvu on ollut viestintä- ja urheilupuolella sekä FinTechissä. Myös Rakutenin verkkokauppabisnekset Japanissa (domestic e-commerce) vetävät edelleen hyvin. Kasvua viime vuoteen verrattuna tuli 9,2 %.

Sen sijaan Rakutenin liikevoitto (Non-GAAP Operating Income) laski 167 miljardista jenistä 161 miljardiin jeniin eli noin 1,29 miljardiin euroon. Laskua tuli 3,5 %. Tätä liikevoiton laskuaan Rakuten selittää tekemillään massiivisilla investoinneilla muun muassa logistiikkaansa, tulevaan mobiiliverkkoonsa ja NBA-televisiointioikeuksiinsa. Rakuten on tehnyt myös isoja investointeja Ebates, Rakuten Brazil ja Rakuten France -markkinapaikkoihinsa. Onkin selvää, että kasvuvauhti, mitä Rakuten pitää nyt yllä, nielee valtavasti rahaa eikä se voi olla näkymättä tämän hetkisessä liikevoitossa.

Se, mikä on ehkä kaikista hämmästyttävintä, on Rakutenin ilmoittamien käyttäjämäärien jatkuva kasvu. Rakuten kertoo, että sillä on tänä päivänä jo yli 1,2 miljardia käyttäjää (members) maailmanlaajuisesti. Tietämättä sen tarkemmin, miten Rakuten lopulta määrittää käyttäjänsä (erityisesti Japanin ulkopuolella), on tässä valtavassa ja alati kasvavassa käyttäjämäärässä uskomaton potentiaali. Ei tarvitse paljoakaan käyttää mielikuvitustaan tai laskutaitojaan, kun pohtii, mitä kaikkea pelkästään Rakutenin FinTech-palvelut, kuten vakuutukset, asuntolainat ja luottokortit, mahdollistavat Rakutenille tulevina vuosina tämän käyttäjäyhteisön sisällä.

Yksi iso uusi avaus, minkä Rakuten tänä vuonna tekee, tulee olemaan oman 5G-pohjaisen teleoperaattoriverkon (Rakuten Mobile Network) avaaminen Japanissa. Tämä ilmeisesti Japanissa suurta keskustelua herättänyt laajentuminen antaa Rakutenille entistä vahvemman roolin digitaalisten palveluiden kehittäjänä ja välittäjänä Japanissa. Se, mitä kaikkea tähän operaattorina toimimiseen tulee liittymään, lienee vain Rakutenin perustajan ja pääjohtajan Hiroshi Mikitanin tiedossa.

Tulosjulkistuksen yhteydessä annetut tiedot antavat myös viitteitä siitä, että verkkokauppansa osalta Rakutenin liiketoimintamalli on tulossa yhä lähemmäksi Amazonin mallia. Rakuten esimerkiksi ilmoitti avaavansa vuoden 2019 aikana kaksi isoa Rakuten Fulfillment Centeriä Japanin suurimpien metropolien lähellä. Aiemminhan Rakutenin verkkokauppamalli on nojannut lähes täysin alustalla toimivien myyjäyritysten itseohjautuvuuteen eikä Rakuten itse ole halunnut sekaantua tuotteiden varastointiin tai logistiikkaan. Nyt tilanne on kuitenkin toinen, ja Rakuten on selvästi ottamassa tiukempaa otetta juuri logistiikasta aivan kuten Amazon on jo tehnyt vuosikausia. Taustalla lienee tuotesaatavuuteen ja toimitusvarmuuksiin sekä myös kustannustehokkuuteen liittyviä pyrkimyksiä.

Kaiken kaikkiaan on hämmästyttävää nähdä, minkälaisella vauhdilla nämä alustatalouden toimijat, kuten Rakuten tai vaikka sitten Amazon, uudistavat toimintaansa ja hakevat jatkuvasti uusia kasvun lähteitä. Juuri kun yksi aluevaltaus on tehty, siirrytään jo toiseen. Se, milloin (tai josko milloinkaan) kasvunrajat tulevat vastaan, jää nähtäväksi.

Teksti: Arto Lindblom
Kirjoittaja toimii Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun liiketaloustieteiden professorina.

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here