Kuva: Shutterstock.com

Verkkokaupan vauhdikasta kasvua kiihdytti erityisesti Yhdysvalloista Suomeen rantautunut ostospäivä Black Friday, joka synnyttää ympärilleen useita päiviä kestävän tilauspiikin. Postin mukaan myös joulukauppa oli viime vuonna ennätysvilkasta.

Paytrail kuvailee vuotta 2017 ”suuren kasvun ajaksi” verkkokauppa-alalle. Maksupalvelun mukaan niin myynti, keskiostos, kortilla maksaminen kuin mobiililaitteiden käyttökin kasvoivat vuoden aikana. Erityisen kiivaasti verkossa shoppailtiin marraskuussa Black Fridayna, jota suomalaiset verkkokaupat hyödynsivät aiempaa laajemmin.

Posti puolestaan kertoo verkkokaupan kasvattaneen koko vuoden pakettivolyymin yli 37 miljoonaan pakettiin. Verkkokauppapakettien määrä kasvoi yli 15 prosenttia edellisvuodesta. Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski toteaa tiedotteessa, että Postin tilastot osoittavat kotimaisen verkkokaupan pysyneen kasvuvauhdissa hyvin mukana suurten ulkomaisten verkkokauppojen puristuksesta huolimatta. Myös Vilkkaan asiakastiedoista koottu verkkokauppaindeksi kasvoi viime vuonna 10 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Matkahuollolle pakettivuosi oli niin ikään kaikkien aikojen kiireisin. Vuoden aikana Matkahuolto kuljetti yli 13 miljoonaa pakettia, mikä on noin 15 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Pakettipotissa oli lähetyksiä noin 4 000 verkkokaupasta.

Matkahuolto nimeää kasvun moottoreiksi verkko- ja vertaiskaupan kasvun sekä Black Fridayn ja Single’s Dayn kaltaisten kaupan alan ilmiöiden saapumisen Suomeen. Vuoden 2018 trendeiksi yritys ennustaa vertaiskaupan kasvun kiihtymistä ja kansainvälistymistä.

eComGrowth-ohjelma jatkaa työtään verkkokauppiaiden tukena myös alkaneena vuonna. Suunnitelmissa on esimerkiksi lisää teemavalmennuksia, jotka julkaistaan videoina myös sivuillamme.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here